Jeannas Universum

21 januari 2011

The Town

Postat i: Movies, TV, Videos — Jeanna @ 12:01

Förra fredagen tittade vi på filmen ”The Town” (den går på bio här i Sverige nu). Den var sevärd och bra och jag rekomenera den men det var egentligen inte det jag ville kommentera.

Filmen utspelar sig i Boston och när jag såg den blev jag lite uppspelt för att den var inspelad på ”hemmaplan”. (Undrar om detta låter begripligt för någon utav er?) Saken är den att jag numera anser Massachusetts vara mitt andra hem (och jag önskar och hoppas att de amerikanska myndigheterna tänker låta mig flytta dit).

I filmen pratar de med den där typiskt Boston dialekten som hörs lite var stans i MA och som B och jag ibland härmar när vi pratar om Boston. Platser och referenser till Boston och MA kryllar filmen också av och jag fylls av känslan ”Åh, där bor vi nästan och denna filmen visas över hela världen!”. Jag känner mig stolt på något vis, det är ”hemma”. (Som sagt, jag vet inte alls ifall ni förstår detta?)

Andra TV-serier och filmer som jag nu så här i efterhand ser och som får mig att känna likadant är bland annat dessa:

TV-serier: Cheers, Ally McBeal, Boston Leagal, Advokaterna.

Filmer: Socialnetwork, Good Will Hunting, The Departed, Mystic River.

Lämna en kommentar »

Inga kommentarer ännu.

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URI

Kommentera

WordPress Classic-temat. Create a free website or blog at WordPress.com.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

