Jeannas Universum

20 augusti 2010

Svek

Filed under: Friends — Jeanna @ 13:30

Jag kom att tänka på en sak när jag skrev svar på Susannes kommentar under ”Hur intressant är man”. Nu är denna händelse inget som jag går runt och tänker på och ältar, har inte tänkt på det på hur många år som helst. Dock kom jag ändå att tänka på denna händelsen när jag skrev om att andra inte vill lägga sig i. Dock ser jag detta som ett otroligt svek från mina så kallade vänners sida…

Följande utspelade sig i slutet av 90-talet.. Vi var ett stort tjejgäng som höll ihop och träffades både i och utanför skolan. Som vanligt om helgerna brukade vi hängde på ”Båten” och så gjorde vi även denna kvällen. En av tjejerna i detta gänget hade en pojkvän, vi kan kalla honom Carl. Ibland när vi var ute var Carl med och det hände ibland att han på fyllan raggade på mig. Han sa då saker till mig som jag öppet inte vill skriva här men det gjorde mig illa till mods eftersom jag var kompis med hans flickvän (dessutom var jag inte intresserad utav honom). Jag visste inte alls hur jag skulle hantera situationen, om jag bara skulle ignorera det eller tala om det för hans flickvän. Jag rådfrågade några av de andra tjejerna i gänget, några tjejer som dessutom hade sett Carl limma på mig,  om vad jag skulle göra men kom inte riktigt fram till något. Jag beslöt mig för att inget säga eftersom inget ändå hade hänt mellan oss. Dessutom visste jag inte heller om det var ett fylledille från hans sida eftersom detta endast hände när vi var ute och han hade druckit.

Så vid en tidpunkt står jag uppe i baren på Båten när Carl plötsligt kommer fram och lägger armarna om mig. Jag förklarar åter igen för honom att han ska sluta och att hans flickvän är min kompis. Just då kommer hans flickvän och se oss stå så där i baren. Självklart är det jag som får skulden och Carl anklagar förståss mig, att det är jag som är ute efter honom.

Jag kan förstå att man som flickvän i den situationen inte ska veta vem man ska tro på och det är inte det jag hänger upp mig på. Vad jag dock känner som ett stort svek är att de tjejerna som jag tidigare hade pratat med, som visste sanningen, valde att hålla tyst. De yttrade inte ett ord till mitt försvar fastän de visste att jag var oskyldig och de visste vad som hade hänt! De valde att hålla tyst och de valde att se mig få hela skulden för det hela. -Det kändes som ett enormt svek!

Jag mådde personligt dåligt över hela situationen. Jag köpte till och med en ros till flickvännen och försökte reda ut det hela men inte hjälpte det. Jag fick ta smällen och jag fick heller aldig någon ursäkt från någon. Till slut rann allt ut i sanden…

En ironisk sak i det hela är att jag aldrig någonsin skulle få för mig att ragga på en upptagen kille, vare sig jag är vän med hans flickvän eller inte. Upptagna killar är off limit för mig! Jag skulle heller aldrig få för mig att få ihop det med någon som en vän tidigare hade haft ihop det med. Och skulle jag det hade jag först kollat med min tjejkompis att det var okej. Jag var alltså inte den tjejen i gänget man skulle anklaga för något sådant här…det fanns det andra tjejer i gänget man i så fall skulle hålla ögonen på…

Jag kan även tillägga att jag idag inte umgås med någon av dessa tjejerna. Men f-a-n vilket svek jag kände vid denna tidpunkten!

2 kommentarer »

  1. Tjejer kan verkligen vara elaka mot varandra ibland tycker jag , speciellt när killar är inblandade tycker jag, usch och fy, jag har också ett sådant minne i mitt liv, en liknande incident faktiskt. Ha en trevlig lördag i alla fall, kram

    Kommentar av Anna — 21 augusti 2010 @ 07:51

  2. Visst är det så, Anna. Mitt gammla tjejgäng var bra på att gadda ihop sig! Men idag bryr jag mig inte längre.🙂 Den där situationen och annat som hände under de där åren är inte något som jag längre går runt och tänker på.🙂 Dessutom har jag alltid varit van att vara själv och/eller få försvara mig själv mot andras fegheter. Men det är som sagt lugnt!🙂 Och som jag skrev, jag umgås inte med någon av dessa tjejerna idag (bortsett från älskade Malin) och jag är dessutom en helt annan människa än då. -Jag och dom känner inte varandra längre…

    Igår kväll hade jag och en killkompis ett långt och intresant samtal om tjejer/kvinnor och hur bra de är på att förgöra varandra. Jag måste ta upp delar av detta samtal längre fram för det var onekligen intressant, om inte annat att få en mans perspektiv på det hela. (Nu var det inte denna händelsen vi pratade om utan rent allmänt.)

    Fast idag har jag en helt annat kategori av vänner/kompisar som jag älskar, som i ur och skur skulle ställa upp för mig och jag för dom lika så!🙂 Underbara vänner kan man skatta sig lycklig över🙂

    Kommentar av Jeanna — 21 augusti 2010 @ 08:14


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

