Jeannas Universum

25 augusti 2010

Besviken

Filed under: Friends — Jeanna @ 14:30

I måndags ringde en kompis till mig (inte en vän utan en kompis som jag inte direkt känner väl eller på något sätt står nära). Han/hon skulle på läkarbesök som igår och undrade ifall jag kunde köra henne/honom eftersom han/hon inte själv har körkort och det fanns ingen annan som kunde köra. ”Du får självklart bensinpengar!”, sa han/hon. Jag var ändå ledig igår och sa ja. (Klart jag hjälper till om jag kan.)

Så igår var ja och hämtade denna personen och körde henne/honom till läkaren. Jag körde 12 mil och la över 3 timmar på att se till att han/hon kom fram och tillbaka fårn sitt läkarbesök. När vi väl kom hem till personen igen sa hon/han ett hastigt ”Jaha, tack för att du körde mig” och hoppade sedan snabbt ut ur bilen och slog igen dörren efter sig. (Jag hann inte ens reagera utan ”poff” sa det så var personen ifråga ute ur bilen.)

Nu skiter jag fullständigt i bensingpengarna (att jag inte fick några alltså) för det bryr jag mig inte om, det är principen jag hänger upp mig på. Jag står inte denna personen nära men ställde ändå upp och körde och det kändes som att denna personen inte brydde sig eller på något sätt tog den som en självklarthet. Nu menar inte jag att denna människa ska dyrka makren jag går på (för det är jag inte ute efter), men är det för mycket begärt att visa lite tacksamhet och faktiskt betala bensinpengarna som var utlovat itsället för att skita i det och hoppa ut bilen i en jädrans fart? Jag känner mig på något sätt bara besviken och lite utnyttjad.

11 kommentarer »

  1. Skicka ett sms och frågar om bensinpengarna som hon sa.

    Kommentar av Jamie — 25 augusti 2010 @ 17:16

  2. Oj en kommentar från Svampbob Fyrkant, det är inte var dag. Tack för tipset men jag gillar inte sms… Jag träffar på personen i nästa vecka.😉

    Kommentar av Jeanna — 25 augusti 2010 @ 17:22

  3. Förstår att du blev besviken. Fräckt! Jag hade blivit rätt sur faktiskt. Bensinen är ju inte speciellt billig heller…

    Kommentar av Petra — 25 augusti 2010 @ 18:36

    • Jo, hihi, jag blev lite förundrat besviken över hela situationen. Det sa verkligen bara ”poff” och så var personen borta. Mitt ansiktsuttryck måste ha sett roligt ut!

      Kommentar av Jeanna — 25 augusti 2010 @ 19:33

  4. Det är ju inte pengarna som är det värsta, även om du inte känner för att agera välgörenhetstaxi, utan sättet! Jag förstår om du känner dig utnyttjad.

    Det är möjligtvis inte en person med en hel del egna bekymmer i sin ryggsäck..? Låter nämligen så tycker jag.

    Kommentar av Susanne — 25 augusti 2010 @ 19:15

  5. Mmm, precis, det är sättet jag har hängt upp mig på.
    Du är så vis Susanne! Det finns en del bekymmer i denna personens ryggsäck, ja…

    Kommentar av Jeanna — 25 augusti 2010 @ 19:34

  6. Så fräckt…

    Kommentar av Linda B — 25 augusti 2010 @ 21:47

  7. Men visst! Hm…

    Kommentar av Jeanna — 25 augusti 2010 @ 23:33

  8. Gud vad ruttet gjort! Hur kan folk vara så , mkt märkligt. Ha det bra, kram

    Kommentar av Anna — 26 augusti 2010 @ 11:12

  9. Fast på ett vis så kan jag se en positiv sak i det… Jag vet ju vart jag har denna personen nu.🙂 Kram på dig.

    Kommentar av Jeanna — 26 augusti 2010 @ 20:59

  10. Ja jag håller med, det är inte pengarna som är värst, utan känslan av besvikelse.
    Jag fick tyvärr en sån känsla nu under vår semester, skulle skicka ett mail och höra av mig till mina föräldrar och se att en av mina vänner gift sig. Vi var ju bjudna men kunde inte komma… jag är besviken att hon inte sagt något om bröllopet (det var ett överraskningsbröllop, men ändå) och att hon inte frågat om jag ville vara tärna. Jag trodde vi var nära vänner, även om vi träffats mer sällan – de har fått barn nyligen och jag har mina egna problem med min mage som stjäl massor av energi – samt varit sjuk hela sommaren… Jag är jättebesviken. Att inte få vara delaktig är bland det värsta jag vet.

    Kommentar av Linnea — 28 augusti 2010 @ 12:43


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

