Jeannas Universum

28 september 2010

Professionell fotograf

Filed under: Photography — Jeanna @ 22:51

Professionell – Synonym till ”som utförs yrkesmässigt”; Man får kalla sig professionell när man får betalt för att utföra en viss syssla, och jag, jag får numera alltså kalla mig professionell fotograf.

Jag hade velat kalla mig fotograf. Jag hade velat leva upp till den standard som jag själv förknippar med det yrket (och som jag förknippar med alla kreativa yrken). Men saken är den att jag har inte en blekaste aning om vad jag gör och det jag procuderar kan jag själv inte mäta, jag är för självkritisk för att objektivt kunna bedömma. Jag är inte dålig, men bra? -Nej, bra är jag inte…men en dag kommer jag att vara det. Eller, jag hoppas och önskar att jag en dag kommer att vara det.

Nej, jag har inte dåligt självförtroende och jag skriver heller inte detta för att fiska efter positiv respons. Allt handlar däremot och definitioner. Bara för att man har en avancerad kamera betyder inte det att man är en fotograf, precis lika lite som att ett block och en penna gör en till författare. När man däremot får någon annan person att känna något med det man har skapat eller att stanna upp och betrakta och begrundar, först då vill jag påstå att man har lyckats. -Det man visar upp för omvärlden är då inte något som förbeses utan känsla, något som en förbipasserande flyktigt ser och tre sekunder senare har glömt bort; Nej, då har man lämnat ett avtryck…

Jag har drömmar och jag har mål. Det ni ser här på min blogg är inte det jag helst vill ägna mig åt; De är mer eller mindre snap shots från min vardag. Men jag jobbar på det och jag siktar på att utvecklas. Och en dag så önskar och hoppas jag att jag kan lämna fotavtryck i andras minnen.

En gång i tiden ville jag stå framför kameran, men inte nu. I framtiden hoppas jag att ni alltid kommer att hitta mig bakom en kamera, på ett eller annat sätt…

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

