Jeannas Universum

29 september 2010

Har du inte hittat någon ny?

Filed under: Love, myself and I — Jeanna @ 17:49

Jag vet inte hur många gånger jag har fått höra frasen ”Har du inte hittat någon ny?”, de senaste månaderna. När jag sedan svarar ”Nej!” får jag en medömkande blick och en kommentar i stil med ”Du ska se att du träffar någon snart!”.

Ursäkta mig, men skulle det vara synd om mig för att jag är singel? Va? På vilka grunder då? Jag är singel för att jag väljer att vara det och som jag sagt innan: Jag mår bättre än någonsin!

Jag behöver inte någon i mitt liv för att känna mig hel och lycklig och dessutom är jag själv, jag är inte ensam. -Tjejer som behöver en pojkvän i sitt liv och inte klarar av att vara själva är egentligen inga hela människor och dom tycker jag synd om och jag, jag är inte en sådan tjej.

Okej, ärligt ska jag erkänna att jag tidigare har velat ha någon i mitt liv men det har handlat om att jag har känt press pga mig ålder att hitta någon som man skulle kunna dela en framtid med och bilda familj med osv. Nu…nu bryr jag mig inte längre. Hittar jag någon så göra jag, dock tänker jag inte hänga upp mitt liv på det och jag tänker inte heller desperat söka efter någon. Träffar jag inte mitt livs kärlek förrän jag är 41 så är det okej. Och träffar jag honom aldrig…so be it.

”Tic tac, din biologiska klocka bla bla”, har jag också fått höra en del. Tack för upplysningen… Tydligen är det nu så att folk tror att jag själv inte vet det och känner behov utav att påpeka det för mig? Ursäkta mig… Mycket är jag men korkad är inte en utav dom sakerna. Jag vet! Till alla er har jag först och främst att säga: Fuck off!  -Jag vet! Och mitt svar på den kommentaren är: Och? Eller ni menar att jag mer eller mindre skulle ta första bästa kille för att kunna få barn? Nej tack!

Min deklaration till er alla är nu: Jag är singel för att jag väljer att vara det och det är inte det minsta synd om mig! Jag har det väldigt bra och jag är lycklig. Jag lever det liv som jag väljer att leva och jag vill inte ha det på något annat sätt: Jag är inte någon som man behöver bekrymmras sig för, jag klarar mig alltid! Så snälla…sluta upp med era kommentarer!

10 kommentarer »

  1. Tänk att folk alltid ska lägga sig i sånt som dom inte har med att göra.
    Om 32 dagar (nejdå, jag längtar inte alls!) så flyttar jag o Glenn till hus… Det enda folk tjatar om är ”när ska ni skaffa barn?”.
    Tycker dessutom att det är väldigt privat, men som folk verkar kunna tycka sig ha rätt till att fråga om hur som helst.
    Ingen vet om man faktiskt vill, men inte kan. Eller helt enkelt inte vill. Upp till var och en. Om det kommer en unge lär de ju märka det😉

    Kommentar av Maria — 29 september 2010 @ 18:15

    • Först och främst: Grattis till huset!🙂
      Vidare kan jag inte göra annat än att hålla med dig!🙂

      Kommentar av Jeanna — 29 september 2010 @ 23:17

  2. Visst är det märkligt med människor. De kommenterar jag får är mer ”oj har du ny redan” så jag antar att det varken är rätt att hitta någon eller att vara singel , märkligt det där.. Stor kram

    Kommentar av Anna — 30 september 2010 @ 21:44

    • Visst är människor märkliga. – Hihi, både du och jag anses göra ”fel”! (Personligen kan jag säga att jag är väldigt glad för din skull, Anna!)
      Folk i detta landet är väldigt upptagna med vad alla andra har för sig! -Har de så mycket tid på att lägga på andras liv och levene borde de ju anses ha perfekta liv själva. Och har dom det? -Nej… (Inte i min menign i alla fall!!!)
      Alla har sina föreställningar om hur saker och ting ska vara och passar man inte in inom de bestämda riktlinjerna för just den givna människan så yttras synpunkter. Hm… när det gäller mig så tycker jag ju att folk vid det här laget borde har lärt sig och/eller insett att jag vägrar vara ”normal” och att jag vägrar vara som alla andra i detta landet. -Det är inte det minsta lockande för mig!!! -Nej, har vill inte ha ett rött hus med vita knutar och bo i ett jäkla bostadsområde. Jag vill inte ha 2,3 barn, vovve och husvagn. Jag vill inte ha ett 08.00-17.00 jobb måndag-fredag och åka på chaterresa 1 gång om året. Hela den är idén om den valiga Svenssonfamiljen får mig att känna ångest! I DO NOT WANT IT!!!!

      Kommentar av Jeanna — 1 oktober 2010 @ 19:19

  3. Usch vad jobbigt. Det kan verkligen vara påträngande sånt där. Än har jag inte känt av det, men jag kan själv känna liksom att folk tänker – är det inte dags för henne snart att skaffa barn. Jag kan ju känna det själv med. Det kanske borde vara dags. Men jag är inte redo. Det verkar så naturligt för alla, på nåt sätt. Jag är skiträdd för att vara gravid, men jag känner att jag inte har någon att ventilera det med. Och föda barn… inte så lockande precis. Ibland är jag jättestressad över sånt där. =(

    Kommentar av Linnea — 1 oktober 2010 @ 18:46

    • (Oj förlåt, hade missat att svara på denna kommentaren!)
      Jag är glad att du har sluppit att känna av det, men du är väl några år yngre än mig? Hihi, menar att du kanske har ditt att vänta eller så är det kanske så att folk i Småland inte påtalar detta lika ofta som blekingar?😉
      Jag var stressad innan men känner inte alls av den stressen längre. Först och främst handlar denna nya känsla hos mig om att jag har insett att jag inte alls vill ha barn nu snart framöver (vilket jag kände innan) för jag har helt enkelt kommit underfund med att jag inte är klar med mig själv ännu. Har massar jag vill göra och platser jag vill besöka världen öven innan barn kommer in i mitt liv och ”förstör” den möjligheten. (Nu ska ingen bli upprörd och hoppa på mig! Jag menar inte att barn förstör ens liv så missförstå mig rätt!)
      Fast det där med att ventilera barn och graviditeter med. -Vet inte riktigt om jag förstår dig rätt nu? Men, kvinnor/tjejer förväntas att vilja ha barn och bli mammor och att vi med mer eller mindra öppna armar ska ta emot hela denna ”mammigheten” utan krux och att allt detta ska ske helt naturligt. Men så tror jag inte alls att det är för alla tjejer och jag tror att många har tankar, funderingar och rädslor inför det men att få yttrar det. Tyvärr…

      Kommentar av Jeanna — 3 oktober 2010 @ 23:14

      • Nu vet ju inte jag hur gammal du är, jag är 32. Och det känns som alla omkring en får barn, är gravida, redan har barn osv. Och jag känner som du, jag är inte klar än. Andreas o jag har bara varit tillsammans 5 år, bott ihop 3 år och inte rest klart än. Dessutom ska han ut på fältarbeten och jag vill inte sitta själv med gravidmage eller bebis. Dessutom är jag vettskrämd inför både graviditet och förlossning. =O

        Kommentar av Linnea — 4 oktober 2010 @ 09:54

        • Jag är precis som du, 32!🙂
          Jag förstår precis vad du menar med ”alla runt omkring”. -Nästan alla mina vänner och bekantar har barn och/eller stadiga förhållanden. Det är i stort sett bara jag som sitter här singel och barnalös.🙂 (Okej, nu ljuger jag lite för jag har två nära vänner som är i min situation också.)
          Folk verkar ha inställningen att man ska ha barn i en viss ålder och har man inte det så får man konstiga frågor och behöver mer eller mindra förklara sig. Bara för att vårat samhälle har skapatt ett ”borde” och en föreställning” om hur ett ”normalt” liv ska vara innebär inte det att det är sanningen för alla. -Kan man inte få välja att leva utanför denna jäkla förbaska normalfördelningskurva i fred? Och varför ska man jämt behöva förväntas att mer eller mindre leva sitt liv inom en viss given ram? I Sverige ska allt vara så jäkla lagom och man får inte dra sig allt för långt ifrån denna lagombilden för då sticker man ut, och att sticka ut är ajabaja i Sverige!
          I vilket fall som helst så förstår jag dig! Känner man att det finns mer i livet som barnalös (som resor osv) så tycker jag att man helt klart ska ta den chansen! Och att sitta hemma själv gravid eller med ett litet barn hade jag helst heller inte velat.
          När det gäller att vara vettskrämd för både graviditet och förlossning kan jag tyvärr inte komma med några trygga ord. Visserligen var jag också livrädd innan för förlossning men jag beslutade mig helt enkelt för att inte vara det längre.🙂
          Kram på dig ialla fall!

          Kommentar av Jeanna — 4 oktober 2010 @ 12:18

  4. Tackar så mkt , jag är själv väldigt lycklig över att Anders korsade min väg🙂 och jag instämmer helt och fullt, gud vad trist att leva Svenssonliv och gud vad härligt att alla inte gör likadant av sina liv. Träffas snart tycker jag, hade varit skoj om du hade velat se min lya. Största kramen och trevlig helg

    Kommentar av Anna — 2 oktober 2010 @ 13:55

    • Jag instämmer på alla punkter!
      Jag tycker med att vi får ta en träff snart framöver. Ska bli spännande att få höra om din resa och se mer bilder!🙂 Och din lägenhet ser jag med framemot att få se, bilderna var så fina!🙂
      Bamsekram till dig!

      Kommentar av Jeanna — 3 oktober 2010 @ 22:51


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

