Jeannas Universum

30 september 2010

Jag är roligare som singel

Filed under: Love, myself and I — Jeanna @ 13:20

Jag är nog en rätt tråkig människa när jag är i ett parförhållande. I nästan varje förhållande jag har varit i (eller kanske till och med alla?) intar jag rollen som ”ompysslande”. Egentligen hade jag velat kalla det för ”nurturing” eftersom detta engelska ordet är mer nyanserat, men jag tror ni förstår vad jag syftar på.

Nu är det inte så att jag har valt män som har haft inställningen: ”Kvinna – du ska passa upp mannen!”. Nej, så hade det inte varit för då hade jag haft inställningen: ”Vill du ha huvudet ellet fötterna första när jag kastar ut dig?”. Jag vet att mitt kvinnliga utseende och mitt lugn kan vara lite förvirrande, men jag är faktiskt tuff på denna frågan! Jag är vidare helt övertygad om att om jag hade levt längre tillbaka i tiden hade jag varit den första (kvinnan) som hade valt att bära byxor samt vägra rida en häst med damsadel! Vad jag dock menar är jag  är väldigt omvårdande i min personlighet och jag pysslar gärna om mina nära och kära och jag intar denna rollen helt självmant; Det faller sig helt enkelt naturligt för mig.  Jag har till och med utan flera av mina vänner fått stämpeln som ”den perfekta hemmafrun”.

Nu hade jag gärna varit hemmafru så länge mina barn är små (den dagen jag får barn) och jag har fått ta en del skit för det. *Skrattar* Under en sociologilektion på HKR blev jag idiotförklarad av en fd kvinnlig millitär med starka feministiska åsikter. -Hur kunde jag låta mig försätta mig i den situationen? Att ta ett steg tillbaka i jämnställdheten? Och det värsta av allt var att det nu inte var så att jag inte visste bättre; Jag var smart och utbildad och jag valde trots det ändå att ha denna åsikten. Jag svarade att det var just det som var jämnlikhet för mig: Att jag hade ett val och faktiskt kunde välja mellan karriär eller familj men att för mig var det så att familj är viktigare och jag såg det som en ära att stanna hemma om jag nu hade haft den möjligheten. Vår lärare yttrade inte ett ord under denna diskussionen utan betraktade oss leende när vi vilt diskuterade. Vid lektionens slut hade vi inte kommit något vart, kvinnan tyckte fortfarande att jag var helt ute och cyklade med min åsikt men det är helt okej. -Jag står för den! (För mig handlar det ändå om att kvinnor ska ha samma möjligheter och rättigheter som män, sedan är det upp till varje individ att göra de val som passar en bäst.)

Nu känns det lite som att jag kom ifrån ämnet jag först hade tänkt skriva om. (Svammel kallas det!) Min egna synpunkt om mig själv är iallafall att jag förvandlas allt mer till denna ompysslande människa när jag är i ett förhållande. Givetvis har jag denna egenskapen även som singel (min farmor och farfar påpekar bland annat det hela tiden – att jag är den mest snälla och omtänksamma människa de någonsin har träffat) men denna rollen träder tydligare fram hos mig när jag har en pojkvän eftersom mina handlingar av denna karraktär blir mer frekventa då. Nu ser jag inget fel med det, så missförstå mig inte. Trost allt ser jag det som en stryka hos en människa, att kunna ha empati samt att välja att göra handlingar mot andra som osjälviskt grundar sig på kärlek och omtanke. (Ah, vänta lite nu säger ni som har psykologistudier i bagaget! -Det finns inget som är osjälviska handlingar, och visst är det sant. Men vad jag dock menar är att handlingar kan antingen grunda sig på kärlek eller rädsla/hat samt att det finns själviska handlingar som andra tjänar på!)

Det sorgliga i hela det här är (om man nu får kalla det sorgligt) att denna ompysllande sidan hos mig tränger undan en del av den sidan som tydligare kommer fram när jag är singel. -Som singel är jag spralligare, öppnare, jag sätter mig själv först betydligt mer samt att jag är roligare. -Jag har ingen annan att tänka på och kan göra som jag vill när jag vill! När jag är i ett parförhållande kan jag nästan själv uppleva det som att jag är tråkig. Jo, så är det…när jag inte är singel är jag tråkig!

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

