Jeannas Universum

4 oktober 2010

Jag skäms för västerländska kvinnor!

Filed under: Thoughts, Uncategorized — Jeanna @ 17:21

I förra veckan såg jag dokumentären ”Skam” som handlar om en pakistansk, muslimsk kvinna som blev brutalt våldtagen av fyra män. Till följd av denna våldtäkt drog hon skam över sin familj och by och förväntades begå självmord. Men denna kvinna, som hade varken utbildning eller några egentliga rättigheter, valde att trotsa sin kultur och samhälle och efter en mer eller mindre ensam kamp såg hon till att dessa män drogs inför rätta och blev dömda för det brott de hade utsatt henne för.

Denna kvinna levde alltså i ett samhälle där man som kvinna är värd noll och ingenting. Man har inte på långa vägar samma rättigheter som oss kvinnor  i väst och man blir mer eller mindre sämre behandlad än vad djuren blir. Ställer man då hennes verklighet i förhållande till våran västerländska frihet som kvinnor, skämmas jag över hur vi väljer att använda oss utan den!

I väst lägger vi allt mer energi och pengar på vårat utseende. Under den ekonomiska krisen har skönhetsindustri fortsatt att stiga och under de senaste åren när andra industrier har drabbats hårt har just skönhetsindustrin inte märkt av någon nedgång alls. I min värd är det förfärligt! Det betyder alltså att trots människor har förlorat jobb, hem och inkomster så väljer de ändå att värdesätta sitt utseende och prioritera det framför andra mindre ytliga saker i livet.

Det är sällan som jag befinner mig bland en grupp med tjejer då utseend inte kommer på tal. Diskussioner om vikt/bantning, bröstförstoringar, hårförlägningar, vaxning, eller andra skönhetsrelaterade saker verkar nästan alltid bli ett diskussionsämne bland en grupp tjejer. Jag undrar: När blev vi såhär osäkra på att själva att vi behöver mät oss i utssende och när blev vi så här ytliga?

Vi i väst har all makt och all frihet att göra vad vi vill. Vi får utbildning och vi har rättigheter och vi väljer att använda den på ett sätt som förgör oss själva. Vi väljer att intala oss själva att vi inte duger som vi är och vi väljer att sträva efter ett ideal som media har satt upp. Och det värsta av allt, vi går på det och vi spenderar enorma summor på att uppnå dessa ideal och vi tillbringar en ofantlig stor del av vår tid på att må dåligt över vårat utseende och våra kroppar.

Jag förstår ifall det handlar om situationer där man på något sätt att blivit född vanställd eller om man har råkat ut för en olycka som har bidragit till liknande effekter. Men annars? Vilka godtagbara förklaringar kan ni kvinnor ge mig och som rättfärdiga det faktum att ni inte är nöjda med er själva?

Jag skäms för oss! Jag skäms så in i h-e-l-v-e-t-e! Vi har allt makt och alla rättigheter i världen och vi väljer att förgöra oss själva!

Jag vägrar att delta!

2 kommentarer »

  1. Usch ja, jag håller med även om jag inte har sådana erfarenheter, vi pratar väldigt lite om utseende när vi träffas jag o mina vänner. Men visst jag tycker det är jättekul att shoppa kläder och smink – men jag sminkar mig inte om jag bara ska till ica eller ut med hundarna – jag tycker det är skönt att få vara naturell ibland! Och jag känner att jag inte fixar för mkt.. jag har alltid varit emot skönhetsoperationer generellt, även om det såklart kan finnas tillfällen eller personer som verkligen behöver det. Men det pratas väldigt lite om den plastikkirurgi som faktiskt är väldigt bra, som hjälper människor som skadats i olyckor och bränder t ex.

    Kommentar av Linnea — 5 oktober 2010 @ 20:51

  2. Men vad skönt att höra att det finns grupper med tjejer som inte pratar utseende när de träffas. Personligen är det alltså en ovanlig förekommande situation i mitt liv. Nu påstår jag inte alls att det alltid är stora diskussioner det rör sig om men det kan i alla fall bli någon enstaka kommentar att de inte borde äta det ena eller andra som serveras, att de bantar eller att de måste träna extra mycket dagen efter som kompensation. Eller helt henkelt att de inte kan bära det enda eller andra eftersom de inte har brösten till det.
    Man jag är som du, jag älskar med kläder och smink. Min garderob och mina sminklådor är inte att leka med! (Jag hade aldrig mer behövt köpa smink eller kläder – Jag har lager så det räcker livet ut!) Jag har till och med peruker och färgade linser i flera nyanser. Men allt det handlar inte om att jag inte är nöjd med mitt utseende utan det är den lilla skådespelerskan i mig som kommer fram.
    Jag är alltid osminkad om jag går hemma och behöver jag åka och handla så sminkar jag mig aldrig för den sakens skull. (Hey, jag har till och med ibland på morgonen åkt iväg och handlat i pyjamasbyxor och en jacka.) Om jag ska iväg så där mitt på dagen använder jag vanligtvis endast maskara men ibland slår jag på stort och slänger på lite eyelinjer och läppglans också. Ska jag iväg dock på en tillställning eller fest så sminkar jag mig ”på riktigt”. -Jag tycker om att göra skillnad på fest och vardag! (Jag tycker om att sminka både mig själv och andra. Ser det som en konstform faktiskt och tycker det är roligt.)
    Jag ogillar stakt skönhetsoperationer och injektioner av olika slag. Det skulle aldrig komma på fråga i mitt liv! Så får jag svaret att det är lätt mig mig att säga: Jag har stora bröst, jag har en rak näsa och jag behöver absolut inte ha hårförlägning för att få tjockt hår. Men det handlar inte om det! Ska man se till idealet har jag mycket annat som inte anses vara perfekt, men det är helt okej för mig. Jag är den jag är och jag är nöjd med det! Vidare har jag varken dålig självkänsla eller dåligt självförtroende och jag behöver inga operationer osv för att må bra. Folk som påstår att de vill göra operationer för sin egen skull säger jag är rena rama bullshiten! Det tror jag inte ett skit på! ”Jag vill ha större bröst pga mig själv!” -My ass!!! Känslor handlar alltid om smaspel med andra människor. Vill man ha större bröst finns det två orkaser – antingen pga män eller pga av andra kvinnor, det finns inga andra orsaker.

    Kvinnor/tjejer: Vad nöjda med er själva och ge f-a-n i att föra över denna osäkerhet med bantning, bröstförstoringar och annat till nästa generation! Ge f-a-n i att förgöra er själva!!!

    Kommentar av Jeanna — 6 oktober 2010 @ 10:47


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

