Jeannas Universum

26 oktober 2010

Operation: Smuggla in öl till USA

Filed under: Travelling — Jeanna @ 13:28

Sist Björn (som jag ska häla på i USA) var hemma och hälsade på i Sverige minns jag att han klagade på att det inte finns gott öl att köpa i USA. Min Masterplan har därför varit att jag skulle ta med mig ett flak av dansk öl till honom som jag skulle stoppa i resväskan. Först hade jag bara tänkt stoppa ölen i resväskan utan att nämna något till flygbolaget, men eftersom reglerna nu är så hårda samt att alla väskor kollas av tullen vågade jag inte det. (Nej, jag vill varken åka på böter eller få pricka på mig av den amerikanska tullen! Jag älskar USA för mycket för att utsätta mig för det!)

Så jag ringde Swissair i Stockholm för att fråga om jag lagligt fick ta med mig ett flak öl. ”Hej, jag heter XX och jag ska flyga då och då mellan Köpenhamn och Boston och har nu en liten konstig fråga…”, skrattade jag fram. När jag ställde frågan började den svenska tjejen jag pratade med själv att skratta innan hon sa: ”Den frågan har jag aldrig fått förut och jag kan tyvärr inte svara på det!” Hon kopplade mig till kontoret i Schweiz där jag på engelska fick prata med en kille. Jag upprepade skrattande min fråga till killen som till en början med blev helt tyst på andra sidan luren innan han sa: ”Ett HELT flak med öl? Nej, det får du inte! Du får bara föra in 750 ml alkohol till USA. -Mer än så får du inte föra in oberoende av alkoholhalten i drycken!”

Operation: ”Smuggla in öl till USA” har med andra ord gått i stöpet. För nej, jag tänker inte riskera att föra in mer! Sorry Björn!

2 kommentarer »

  1. hehe… nice try! Nä man får ju inte ta med någonting på flyget längre. Förr fick man faktiskt ta med sin stickning- helt otänkbart idag! Och det är inte så länge sen… kanske 10 år, innan 9/11. Och ni som åker nu kommer kanske råka ut för helkroppsscanningen eller vad det nu kallas… vi missade den precis när vi var i USA i somras.

    Kommentar av Linnea — 26 oktober 2010 @ 21:12

  2. Jo, det är ju så. Fast, jag hade tänkt att ha det i resväskan och inte i handbagaget. Trodde kanske att det skulle fungera, men nej…
    Japp, vi åker nog på bodyscanning tror jag.🙂 -Det kan nog vara en upplevelse.😉

    Kommentar av Jeanna — 27 oktober 2010 @ 02:22


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

