Jeannas Universum

26 oktober 2010

Vilka människor skriver sådant här?

Filed under: Thoughts — Jeanna @ 13:40

Medan jag satt och väntade på att det skulle bli min tur bläddrade jag lite i tidningarna som låg på bordet i lokalen. Nu var tyvärr utbudet av tidningar all välja bland begränsade så jag fick nöja mig med tidningar av kategorin ”Hemmet journal” och ”Allers”.

När jag nu sitter och blädrar i dessa tidning (bland virkningsbeskrivningar, recept, korsord, fråga-doktorn-spalter, hemma-hos-repotage och små söta romantiska noveller som jag INTE väljer att läsa) får jag en fundering när jag slår upp en av sidorna: Vika människor är det som skickar in små roliga historier till dessa tidningar? -Historier som för det första inte ens är rolig, men trots det väljer insändaren att skriva under med sitt namn och hemort!

En av historierna lät exakt så här:

”Åh, dina barnbarn måste då tycka om chokladpudding!”, sa kassörskan till mig när jag la upp det stora paketet med chokladpudding och grädde på bandet. Jag vågade inte svara att det var jag som tyckte om chokladpudding, och inte mina barnbarn, och att jag skulle äta allt själv! Det hade ju varit pinsamt!

Ulla Karlsson, Västerås”

Va? Var den historien rolig? -Nää! Varför skicka man in sådana historier! Och varför vill man sätta sitt namn på en sådan historia? Och varför trycker man den i tidningen? -Var det den bästa historien de hade fått in?

Jag förstår inte alls det där!

4 kommentarer »

  1. Haha, ett tag när jag var väldigt mycket hos min mormor, så läste jag i dessa tidningar.
    Jag läste recept och veckans kriminalfall OCH de ”roliga” historierna. Jag roade mig med att titta vad det var för folk som skickade in och det var ett par namn som kom vecka efter vecka. Tyckte det var roligare än själva historierna =P

    Kommentar av Maria — 26 oktober 2010 @ 19:25

  2. Haha! Det fårvånar mig inte det minsta att det är samma människor om och om igen! Det kanske ser det lite som ”status” att komma med, kanske? ”Nu är jag med i veckarns Allers igen!”

    Kommentar av Jeanna — 26 oktober 2010 @ 19:29

  3. Det där är ju inte roligt, det är tragiskt. Vad är det för värld vi lever i när en vuxen kvinna ska skämmas för att hon gillar chokladpudding? HUR kan hon tycka att det är pinsamt? Herregud vilka underliga människor det finns. Och varför ska kassörskor uttala sig överhuvudtaget?

    Om jag nånsin köper 14 chipspåsar i en mataffär och kassörskan säger ”Du ska ha fest, ser jag!” så tänker jag fanimej svara ”Nä, för jag ska ha bulimi. Hurså?”

    Kommentar av Cecilia — 27 oktober 2010 @ 16:53

  4. Jag förstår inte heller varför man skulle skämmas över det? Om att hon skämms för det är värre än det faktum att hon faktist tyckte historien var rolig, så pass att hon skickar in den till tidningen, vet jag dock inte. Vilet som är det bedrövligt!

    Haha, bra kommentar i sådana fall!

    Kommentar av Jeanna — 27 oktober 2010 @ 20:06


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

