Jeannas Universum

27 oktober 2010

Rysare till Halloween

Filed under: Movies, Videos — Jeanna @ 15:54

Så här i Halloweentider vill jag tipsa om några bra rysare, en genre som ligger mig varmt om hjärtat! Nej, inte filmer med zombies, varulvar (eller annat påhittat skit) eller män med motorsågar eller kvivar till händer som slaktar tonåringar; Sådana filmer ger jag inte mycket för… Jag pratar om riktigt bra rysare som hade kunnat vara verklighet. Rysare som är välskrivna, med bra skådisar, som är bra filmade och med en story som får en att känna.

Följande tre filmer är alla mycket sevärda! Och ska ni se några i helgen är det i första hand dessa tre jag rekomenderar:

The exorcism of Emily Rose – En film från 2005 som bygger på en verklig händelse  (dock heter tjejer i verklighetern Anneliese Michel och hon dog 1976). Filmen handlar om en 19-årig tjej som blir besatt av demoner och dör under en exorcism. Filmen bygger på rättegången, där prästen står inför rätta för att ha mördat henne och där han försöker förklara vad som hände med Emily. Vare sig man är religös eller inte, får man förmodligen sig en funderare efter att ha sett den här filmen.

Barnhemmet – En spansk film 2007 (orginaltitel: El Orfanato). En kvinna köper i vuxen ålder det hus som hon en gång växte upp i. Förr, när hon var barn, var det ett barnhem men nu förvandlar kvinnan huset till sitt bostad samtidigt som hon gör om det till ett hem för handikappade barn. Stax efter inflyttet börjar hennes son prata med en osynlig pojk som bara han kan se. En rad händelser avlöser varandra och en dag försvinner hennes son spårlöst. (Den här filmen har fått många nomineringar och flera priser.)

The Omen: Finns två versioner, orginalet från 1976 samt en remake från 2006. Orginalfilmen är så känd att jag behöver väl knappast presentera denna filman? Men skulle nu någon har missat denna filmen så får ni förklaring i trailern. (Jag vet att orginalet är höjt till skyarna och att remaken mer eller mindra sågades, men jag tyckte den var helt okej!)

Övriga filmer som är helt okej är dessa:

No-Do: En spansk film 2009, jag såg faktiskt denna inatt.  (Svensk titel: Onskans mirakel -skitöversättning enligt mig!) Filmen börjar med att en kvinna, som har hittats nästan helt livlös, vaknar upp efter att ha legat 60 år i koman. I sina ägor har hon en snutt dokumentärfilm som filmats under Francotiden på uppdrag av kyrkan där påstådda mirakel ska utredas. Filmen hoppas sedan till en familj som hyr ett hus på landet för att vila upp sig. I huset börjar konstiga saker att hända och man förstår sedan att filmen kvinnan hade i sina ägor, är filmad i just det huset. (Filmen har vunnit flera priser.) Denna filmen är den enda jag kommer att presentera utav dessa eftersom trailern är på spanska.

The Exorcist

Exorcist: The beginning

Stigmata

Orphan

Population 436

5 kommentarer »

  1. Jag har sett allihop som du tipsar om, jag och M gillar också rysare..Har du inte sett Paranormal activity tycker jag du ska se den!!!

    Kommentar av Hille — 27 oktober 2010 @ 16:37

    • Vad skumt! Jag har precis sett klart på Paranormal Activity. Om du menar den från 2007? (Den släpptes visserligen 2009 i Sverige.) Det finns en 2 som kom ut i år samt andra filmer som heter nästan lika dant och som är kopior.)
      Jag har haft den filmen i mina ägor ett tag med inte orkat sett på den! Jag började kolla på den en gång med orkade inte med den så jag stängde av efter 15-20 minuter. Men nu ikväll tänkte jag att jag skulle ge den ett nytt försök. De första 30 minutrarna är pisstråkiga (jag led nästan) men orkar man bara ta sig genom de så blir filmen bra mycket bättre. Jag hoppade till och med till några gånger i soffan.
      Jag ska skriva ett inlägg senare om den filmen samt ”Blair Witch Project” vars upphovsmän är mina hjältar!!!

      Kommentar av Jeanna — 27 oktober 2010 @ 19:52

  2. No Do har jag ju inte sett förstås..men ska se till att göra det, kanske redan i kväll!

    Kommentar av Hille — 27 oktober 2010 @ 16:39

    • Gillar man barnhemmet så gillar man nog No-Do också (även om Barnhemmet är bättre), den är filmad på samma sätt. Vissa stör sig på att filmen är spansk, men det är inget jag hänger upp mig på. Jag gillar filmer där jag inte stör mig på saker. No-Do är vackert filmad, skådespekarna spelar trovärdigt osv och den innehåller lite överaskningar som både ”sjätte sinnet” och ”Barnhemmet” gör. Så gillar ju jag rysare som har med Gud, religion och kyrka att göra! (Det kanske märktes av mina filmtips.)

      Kommentar av Jeanna — 27 oktober 2010 @ 19:58

  3. […] alla er som älskar rysare kommer här nya filmtips inför Halloween. Förra året skrev jag en lista med rysare till halloween, detta året lägger jag till några nya filmer till denna listan. Två av mina absoluta favoriter […]

    Pingback av Filmtips till Halloween « Jeannas Universum — 28 oktober 2011 @ 17:03


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

