Jeannas Universum

28 oktober 2010

Dynamiskt psykiatri

Filed under: Psychology, Uncategorized — Jeanna @ 15:34

Det finns en mycket välkänd fakbok inom psykologi/psykiatri som heter ”Dynamisk Psykiatri” och är skriven av Johan Cullberg. (Han är en framstående och välkänd professor och psykiater.)  Denna lilla nätta bok på 512 sidor är en introduktion till dynamisk psykiatrin och används (forftandande) bland annat som utbildningsmaterial på läkar- och psykologutbildningar.

Normal som jag är köpte jag denna boken till mig själv för en si så där 8-9 år sedan och sedan dess har jag läst den från pärm till pärm ett flertalet gånger. (Många tycker den är jobbig och tråkig, jag älskar den och tycker den är väldigt intressant!)

Ibalnd, när jag inte har något bättre för mig, sitter jag och slår bland diagnoserna för att se om jag passar in på någon. (Nej! Nu tror jag inte det minsta att jag har en diagnos, men man kan ju ändå kolla. Bara utifall att hihi.) Dock har jag konstaterat att jag under tonåren och som 20-nånting helt klart stämmer in på en diagnos! (Nej, ingen neuros och ingen psykos. Ni som kan något om psykiatri vet då förmodligen villken annan grupp jag då pratar om men jag tänker inte specifikt skriva vilken utan diagnoserna alt. drag i denna kategorin.)

Som om det inte var nog kör jag ibland även lite psykoanalys på mig själv, eller…det händer nog mer ofta än sällan kanske? (Oh nej, bara för att jag gör det på mig själv så betyder jag inte att jag fuskar! Här är jag brutalt ärlig och ställer och svarar på alla de svåra frågorna som man kanske annars helst vill undvika!) Lite behavioristisk beteendeterapi slänger jag också in som jag kör på mig själv. Och faktiskt, ni ska veta att jag har nått stor framgång både med min fobi mot ormar och knivar/yxor. -I sommras stötte jag på en huggorm när jag var och badade. Visst hoppade jag till lite men jag gick ändå förbi ormen och gick ner till sjön och hoppade i! -Det ni! Det hade aldrig hänt förut! Och min rädsla för knivar och yxor bekommer mig inte alls mycket längre…även om jag tycker att yxor är lite obehagliga. Dock har jag på senare år kommit underfund med att jag är en aning rädd för höga höjder (när hände detta?). Men, jag ska köra lite behaviorism på det också så ordnar det sig säkert.

Vad är det nu det heter: ”Själv är bästa dräng!” (Tja, och varför ska jag betala någon när jag faktiskt kan göra det själv?)

En liten parantes till det där med dynamisk psykiatri:

När jag gjorde min praktik på psykiatrin i Karlshamn löd mottot: ”I Karlshamn använder vi oss av dynamisk psykiatri”… Jag ifrågasatte detta och de anställda tyckte jag var skitjobbig och att jag inte förstod någonting! Jo, jag förstår! Visst förekom det samtalsterapi, men jag anser inte att man kan kalla det för dynamisk psykiatri när man proppar de intagna fulla med tabletter samt använder sig utav ljusterapi och elchockar! -Det är INTE dynamisk psykiatri utan medicinbiologisk! Men men…vill ni köra på erat motto så gör det da! (Jag undrar egentligen vem utav oss som inte förstår begreppen?)

4 kommentarer »

  1. Ambitiöst! =)
    Jag önskar jag hade mer tid, ork och lust att läsa facklitteratur… jag har massor med intressanta böcker i hyllan.

    Kommentar av Linnea — 28 oktober 2010 @ 20:10

  2. Jag är precis tvärt om nästan. Jag har massa skönlitteratur i mina bokhyller som jag inte har läst ännu… Men den dagen ska väl komma den också antar jag.

    Kommentar av Jeanna — 28 oktober 2010 @ 21:13

  3. Åh du kanske kan hjälpa mig också med mina fobier🙂 kram kram trevlig lördag

    Kommentar av Anna — 30 oktober 2010 @ 14:56

  4. Haha! Jajemensan! Det är bara till att höra av sig så kan vi köra lite beteendeterapi, Anna!😉

    Kommentar av Jeanna — 31 oktober 2010 @ 11:08


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

