Jeannas Universum

28 oktober 2010

Fältstudie på metodikkursen

Filed under: Psychology — Jeanna @ 15:59

När jag pluggade beteendevetenskap på högskolan i Kristianstad läste jag bland annat en metodikkurs. En av uppgifterna vi skulle göra var att testa olika affärers service och tillmötesgående i form av en fältstudie som vi sedan skulle sammaställa enligt konstens alla regler. Vi blev i denna uppgiften slumpvis ihopparade i grupper om fyra. Vad min grupp gjorde tänker jag inte skriva om utan detta inlägget handlar om en av de andra grupperna som fick en väldigt rolig inledning:

M: En lång, mörk, vältränad och charmig kille på 42 som såg bra ut.

C: En lång, överviktig, hödljudd och dominant kvinna på 54 med ett bohemiskt utseende.

L.: En snoffsig tjej på 19 som just hade gått ut gymnasiet och var väldigt intresserad utav sitt utseende och utav att festa.

E: En 23-årig tjej som var väldigt sportig, sminkade sig aldrig, bar mest träningskläder och var en riktig ”pojkflicka”.

Denna gruppen hade valt att spela en familj där M var pappan, C mamman och L och E döttrarna. ”Döttrarna” hade gått in i olika skoaffärer och bett om hjälp och när de sedan hade hittat ett varsitt par hade dessa lagts undan. En stund senare hade ”döttrarna” kommit tillbaka med ”föräldrarna” som då hade vägrat betala för skorna (eftersom de ansågs dels vara för dyra och dels för fula) och bråk hade då uppstått och de lämnade affären utan skor.

När denna gruppen sedan i klassen berättade om sin fälstudie bröt jag ihop av skratt! Jo, för jag fick de där bilderna i huvudet på hur allt hade gått till och jag gissade på vad de stackars expiditerna måste ha tänkt: ”Vilken omaka familj!” Jag kunde inte sluta skratta, och det var jag inte ensam om i klassen.

2 kommentarer »

  1. Kreativ idé tycker jag – och jättekul! hihi…. när jag läste psykologi gjorde vi inga praktiska övningar men jag har hört flera berättas. FOlk som går in i en restaurang och smakar på maten från en okänd persons tallrik, går in i en telefonautomat där någon redan står och pratar i telefon (gammal grej för sådana finns ju knappt kvar).Jättekul tycker jag! tihi…

    Kommentar av Linnea — 28 oktober 2010 @ 20:09

  2. Visst var det!🙂
    Jag har med hört sådana saker som personer på psykologikurser har gjort!🙂 Roligt!🙂

    Kommentar av Jeanna — 28 oktober 2010 @ 21:12


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

