Jeannas Universum

28 oktober 2010

Paranormal Activity

Filed under: Movies, Videos — Jeanna @ 01:40

Filmen Paranormal Activity har jag hört mycket om; Att den är den hemskaste film som flera har sett. Trailern till filmen har också gjort mig nyfiken:

Denna trailerna innehåller reaktioner från Publiken:

Den riktiga trailern:

Jag har haft denna filmen i mina ägor ett tag. Första gången jag försökte titta på den tröttnade jag och stängde av efter 15-20 minuter. Ikväll gjorde jag ett nytt försök, vilket jag är glad över! (De första 30 minutrarna är tråkiga men när den väl kommer igång är den skrämmande!) Jo jag, som älskar rysare och sitter hemma själv i mörkret och tittar på dessa filmerna hoppade till flera gånger i soffan! Man blir rent ut sagt skiträdd, dels över spänningen av vad som ska hända och dels över de plötsliga skrämmande sakerna som händer i filmen! Vill man bli rädd (på ett sådant där härligt sätt som man kan bli av filmer) är detta en film att se!

Filmens regisör Oren Peli (detta är hans första film) har sedan barndomen varit rädd för spöken och använde sig utav denna känsla för att skapa filmen. Han utgick ifrån människans primära rädsla och med tanken ”If something is lurking in your home there’s not much you can do about it”. Han la nästan ett år på att förbereda filmen: Dels ändrade han om i sitt eget hus (huset som är i filmen) och målade om, bytte golv och satte dit andra möbler. Dels gjorde han under detta året även research på paranormala fenomen för att få filmen så verklighetstrogen som möjligt. Att slutresultatet blev en demon (som filmen handlar om) avgjordes på grunder av att denomer är de mest våldsamma och ondaste fromen av paranormala fenomen.

Filmen spelades in under sju dagar och eftersom merparten av filmen filmas med ett stativ  användes inga fotografer (vilket man sparade mycket pengar på) och den  övriga tiden filmade regisören eller skådisarna själva. Skådespelarna fick ursprungligen 500 dollar för sin medverkan i filmen och hela budgeten för filmen sägs vara 11 000 dollar. Det fanns inget givet manus för filmen mer än själva hur händelserna skulle ske, dialogerna är mestadels improviserade.

Filmen såldes sedan till Dreamworks (som Paramount Pictures äger) och från början var det tänkt att de skulle göra en remake med en större budget där Oren Peli forfarande skulle vara regisör. Innan de gjorde om filmen testvisades sen några gånger för publik, tyvärr visade det sig att flera i publiken valde att lämna biografen under dessa visningar. Dock visade det sig att publiken lämnade filmen för att de blev för rädda och Dream Works valde då att inte göra en remake.

Filmen finns i olika versioner. Dels orginalet och dels den version som Paramount Pictures gjorde (där vissa scener ströks och andra lades till) när de köpte filmen. Slutscenen som idag finns i filmen är Paramounts verk.

Paramount Pictures hade från början dock ett annat slut men den ändrades om efter att bara ha visats en gång: Katie återvänder då till sovrummet (efter att man har hört skriken från nedervångingen) och håller en blodig kniv i sin hand. Hon går fram till kameran och ler och skär sedan av sin egna hals.

Orginalslutet som Oren Peli hade filmat var denna: Efter att ha mördat Micha åter vänder Katie till sovrummet med en kniv i sin hand och sätter sig ner mot sängen där hon sitter och vaggar fram och tillbaka i två dagar. På andra dagen kommer Katies syster förbi för att leta efter Katie men när hon hittar Michas kropp lämnar hon skrikande huset och tillkallar polisen. När polisen kommer lämnar Katie sovrummet och med kviven i sin hand börjar hon ropa på Micha. En vild konfrontation uppstår, dörren slås igen bakom polismannen vilket av rädsla får honom att skjuta Katie. (Denna versionen finns bara att hitta på nätet.)

Första helgen filmen hade premiär i USA drog den bara in 77 873 dollar och gick upp på 12 biografer. Fyra månader senare hade den visats över hela USA och den hade då dragit in nästan 108 miljoner dollar, runt om i världen drog den in 194 miljoner dollar.Detta är en av de mest framgångsrika filmerna som någonsin har gjorts när man ser till vad den kostade att göra i förhållande till vad man tjänade på den.

4 kommentarer »

  1. Så jädra läskig. Hatar skräck filmer. Speciellt sån här. Då när tjejen släpas över golvet, Vincent hatar den scenen, det första han sa när han såg den var ”tänk om någon hade gjort så på dig, vad fan skulle jag gjort då?!” Såg du filmen helt själv? Modigt. Hade jag gjort det hade jag legat gömd intryckt i soffhörnan tills nästa dag.

    Kommentar av Jenna — 28 oktober 2010 @ 23:45

  2. Så ni har den inställningen till släpscenen. -Jag rekomenderar er att se Paranormal Activity 2!😉 Jag personligen gillar släpscenen som tusan! Hrm, jag tänkte faktiskt också på det när jag såg den scenen, fast min tanke var: Om det hade hänt mig, vad hade jag då gjort? -Jag bor helt själv, ingen som kan komma och rädda mig!

    Rysare ska ses själv om man är som mig, det är lite av poängen. (Jag gillar inte alls att se sådana filmer med andra människor!) Jag vill känna rädsla och uppleva hela köret (det är poängen för mig) och det förstörs om jag inte är själv…

    Kommentar av Jeanna — 29 oktober 2010 @ 00:13

  3. Jag tycker också du är modig…eller galen!😉 Hade själv aldrig klarat att bo som du gör och sitta ensam och titta på skräckfilmer. Jag hade dött av hjärtinfarkt då tror jag!

    En film som jag faktiskt tyckte var riktigt bra (bortsett från Barnhemmet då) är ”THEM” (fransk originaltitel ”ILS”). Baserad på en verklig händelse dessutom. Har du sett den?

    Kommentar av Susanne — 29 oktober 2010 @ 03:50

  4. Modig är jag inte, lite lätt galen är jag helt klart! -Vissa hopar fallskärm, andra kör bil snabbt…jag håller mig till att uppleva denna typen av skräck för att få min lilla kick tror jag.
    På söndagnatt åker min ouija bräda fram och då ska jag (åter igen själv) roa mig i mörkret i jakten på kicken.Jag vet att jag inte borde göra det, och jag vet att jag öppnar kanaler och bjuder in negativ energi… Men, vad tusan – jag känner ju redan av andar i huset, kanske vill de prata med mig lite? Och kanke har jag otur och det blir någon helt annan som tar upp kontakten.😉

    Them har jag faktiskt inte sett. Spännnande! Tack så mycket för tipset! 😀

    Kommentar av Jeanna — 29 oktober 2010 @ 15:29


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

