Jeannas Universum

28 oktober 2010

The Blair Witch Prodject

Filed under: Movies, Videos — Jeanna @ 00:15

Sommaren 1999 bodde jag i Houston och jag fick uppleva ett fenomen som är svår att beskriva. Filmen ”The Blair Witch Project” gick upp på biograferna och detta var filmen alla pratade om! En film som när den lanserades påstods vara sann och den fick folk att lämna biograferna vettskrämda! Trailern till filmen var bland annat den här: Ett nyhetsinslag (som bevis på att filmen var verklig!).  -Genial marknadsföring! Folk trodde i början att denna filmen var sann, att studernerna hade försvunnit på riktigt och att deras filmer sedan hade hittats.

Produceterna hade inga stora drömmar med denna filmen och trodde att den endast skulle visas på kabel-TV. De hade en budget på 35 000 dollar (de hade fått av University of central Florida) och bland 2000 ansökande skådespelare valde de ut några som de ansåg hade lätt för att improvisera (mycket av dialogerna är improviserade i filmen). Skådespelarna visste inte alltid i förväg vad som skulle komma att hända utan fick dagligen induviduella direktiv utav att känna till de andras, allt för att det skulle kännas så verkligt som möjligt samt för att öka improvisationen. De visste inte heller hur de skulle gå utan fick meddelanden som lämnades i skogen med direktiv de skulle följa. Totalt fick de ihop 19 timmars film som sedan klipptes ihop till den 81 minuter färdiga produkten.

När filmen var färdig sålde de den till ett filmbolag för 1,1 miljoner dollar! Filmbolaget i sin tur la  25 miljoner dollar på att marknadsföra filmen. Helgen filmen hade premiär drog den i USA in 29 207 381 dollar! (Jag minns när filmen hade premiär! De stora filmbolagen var livrädda för ”The Blair Witch Project” och vissa drog till och med tillbaka sina filmer för att de inte vågade släppa dom samtidigt som denna!) Tre månader efter premiären  hade den enbart i USA dragit in nästan 141 miljoner dollar! -Allt detta på en film som hade en budget på 35 000 dollar! (Jag vet inte hur mycket ni kan om film, men de siffrorna är fantastiskt bra!)

Jag ska jämföra den med filmen ”Scream” som är i samma genre så kanske ni kan förstå siffrorna bättre: Helgen ”Screm” hade premiär i USA  drog den in 6 354 586 dollar. Åtta månader efter premiären hade filmen i USA dagit in 103 miljoner dollar. Scream gjordes på en budget av 15 miljoner dollar.

Jag vet att många inte gillar denna filmen men jag gillar den! Dels beundrar jag den fantastiska framgången de lyckades nå med den budgeten (jag dyrkar marken producenterna går på!) Men bortsett från det gillar jag hur de har lyckats få fram en sådan bra film med så lite medel! Den är väldigt enkel utan några som helst specialeffekter med samtidigt sitter man där helt inne i filmen och känner spänning och rädsla.

Jag är ett Blair Witch Project fan!

Skulle någon ha missat att se denna filmen så är detta den riktiga trailern:

Kan inte låta bli att även lägga upp slutet. (Tänk er att sitta och titta på detta på bio och tro att det är verkligt!)

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

