Jeannas Universum

31 oktober 2010

När blir en religion mysko för en scientolog?

Filed under: Religion — Jeanna @ 12:49

Jag vet inte hur många utav er som känner till Scientologernas skrifter, men de finns kortfattat beskrivna här under. När ni nu läser detta, tänk då på att det är science-fictionförfattaren  L. Ron Hubbard som har skapat denna religionen på 50-talet. (Nää, en science-fiction författare? -Det hade man väl aldrig kunnat gissa?) Men vad jag undrar när jag läser det här är följande: Hur jäkla konstigt/mysko/knäpp behöver en religion bli innan en scientolig säger: ”Men vänta lite nu… Detta låter ju helt mysko! -Det här kan vi inte tro på!”

Det var en gång (för 75 miljoner år sedan, närmare bestämt) en utomjordisk rymdkejsare som hette Xenu (eller Xemu – det är lite knepigt det där med utomjordiska stavningsregler). Xenu härskade över alla planeterna i vår del av Vintergatan, inklusive Jorden – som på den tiden kallades Teegeeack.

Men Xenu hade ett stort problem – alla de 76 planeterna han styrde över var överbefolkade. Varje planet hade i genomsnitt 178 miljarder invånare. Han ville göra sig av med överskottsbefolkningen, så han hittade på en djävulsk plan.

Xenu lyckades, med hjälp av några förrädare, att besegra alla goda personer och deras förkämpar ”De lojala officerarna”, och införde diktatur. Sedan kallade han in flera miljarder av invånarna för skattskrivning. Men folket blev grundlurat. Istället för att folkbokföras, fick de av onda psykiatriker injektioner av frusen alkohol och glykol, som förlamade dem. Därpå sattes de i rymdplan, som såg exakt ut som en DC-8 (förutom att de hade raketdrift istället för jetmotorer).

I DC-8-rymdplanen flögs de så till planeten Jorden, där alla dessa miljarder förlamade personer packades vid foten av vulkaner, bl.a. på Kanarieöarna. När allt var klart sprängdes vätebomber i vulkanerna, så fångarna dog.

Men historien slutar inte där. Eftersom alla egentligen var själar (eller ”thetaner” som de heter i denna berättelse) så behövdes ett knep för att de inte bara skulle återvända till sina hemplaneter i andlig skepnad. Därför satte Xenu upp speciella elektroniska ”thetanfällor” som fångade in alla själarna med elektroniska strålar, ungefär som flugpapper fångar flugor.

När själarna fångats in, packades de i lådor och fördes till gigantiska biografer. Där fick de sitta i dagar och titta på speciella 3D-filmer som indoktrinerade dem i hur de egentligen borde leva, och även innehöll många avsiktligt förvirrande sekvenser. Filmerna visade dem falska minnesbilder, och sådana begrepp som ”Gud”, ”djävulen” och ”Kristus”. I vår berättelse kallas detta filmtrick ”implantering”.

Efter några dagar var filmvisningen över, och själarna fick lämna biograferna. Då började de snart klumpa ihop sig. Eftersom de allihop sett samma filmer, trodde de nu nämligen att de var en och samma person. De slog sig ihop i klasar om några tusen själar i varje. Det fanns bara ett fåtal levande kroppar kvar, så själs-klasarna höll samman och flyttade gemensamt in i dessa kroppar.

Det slutade illa för den onde kejsar Xenu. Han störtades av ”De lojala officerarna”, och låstes in i ett berg på en avlägsen planet. Där sitter han fången än idag, med hjälp av ett superstarkt kraftfält från ett evighetsbatteri.

9 kommentarer »

  1. På 70-talet kom jag i kontakt med scientologerna i Stockholm. Fick tag i en del böcker som Hubbard skrivit. På den tiden var jag i min linda i mitt sökande efter Gud. Hade redan då fått en hel del andliga sanningar till livs och önskade delge andra dessa.
    Det fick ett kortvarigt besök till följd och därefter utkastning för deras branta trapp.
    Förunderligt att en del försvarar sitt handlande och sin tro med våld!
    De kristnas stora föredöme, Jesus Kristus lärde ut kärleksbud att följa, vilket skulle känneteckna hans sanna efterföljare.

    Det kan divideras hit och dit i all oändlighet om vad som är kristet eller inte. Det som gäller är att lära känna Gud och Sonen Jesus, som är vägen, sanningen och livet!
    Varför är det så? Det är Gud, Jesu Fader som drar människor till Jesus enligt Bibeln.
    Guds folk på jorden är förenat till ETT och är avskilda från denna världen andligen!
    Vilka är då det? Dessa har bl a hörsammat orden i Hebreerna 11:6……………………

    Kanske avvikande från ämnet, men det är jag minimalt intresserad av. Hellre vill jag framhålla vad jag fått lära mig gällande Bibelns budskap angående framtiden.
    Vi står nämligen alla inför ett val under påverkan av onda andar, demoner och dess härskare, som kan leda antingen till evigt liv i en bättre värld eller tillintetgörelse.

    Kommentar av Maria H — 31 oktober 2010 @ 15:44

    • Först och främst vill jag påpeka att jag inte har det minsta emot vilket religion man väljer att tillhöra. ”What ever floats the boat” antar jag. Eller för att citera John Lenon: ”What ever gets you though the night”. Så länge man har belägg för sin tro och ingen eller inget kommer till skada, så är det helt okej med mig.

      Dock har jag problem med människor som helt går upp i religioner utan att kritiskt kunna granska det. Människor som helt blindt och med mycket försvar tror på det de bli indoktrinerade utan att säga ”Men vänta lite här nu!”. (Vare sig det är sekter eller någon annan religion.) -Jag har bott i USA:s bibelbälte och det var onekligen intressant även om det emellanåt gjorde mig fly förbannad. Vissa av dessa människor som var så blint kristna gjorde att jag höll på att gå i taket.

      Eftersom du har valt att citera kristendomen och bibeln ska jag dela med mig av mina tankar kring det hela:

      Att Jesus har vandrat på denna jord, argumenterar jag inte emot! Han har helt klart funnits och jag erkänner honom som profet. Ja, han är Guds son, men jag anser å andra sidan att vi ALLA är Guds söner och döttrar!

      Jag har bland annat dock problem med i nya testamentet:
      -Jungfrufödseln.
      -Att han förvandlade vatten till vin och delade ut mat får ett fåtal korgar som räckte till en hel församling.
      -Att ha healade sjuka med handpåläggning.
      -Att han gick på vatten.
      -Att han återuppstod från de döda.

      …tyvärr, jag köper inte det.

      Så har jag problem med vissa saker i det gamla testamentet också men det kanske vi ska ta vid en judisk diskussion….

      Jag har problem med att flera kristna anser att Maria Magdalena var en prostituerad (vilket hon inte var) samt att de inte erkänner henne som en av Jesus lärljungar. (Tänk var kyrkan kan göra för att kvinnor ite ska få makt!) -Jag hänvisat här till ”The Gospel of Mary Magdalene”.

      Vidare har jag också ofantliga problem med att inget i det nya testamentet är skrivet av Jesus själv. Vidare är Matteus och Markus evangelierna skrivna någon gång år 70-80 och Lukasevangeliet några år tidigare. -Alltså, hur ordagrant kan man då förlita sig på texter som är skrivna flera årtionden efter Jesus korsfästelse?

      Det absolut största problemet jag har med bibeln är förmodligen det som inträffade år 325 under kejsar Konstantin: Konciliet i Nicaea. -Lite behändigt avgjordes då vad som skulle anses vara kristna skrifter och de texter som inte passade in togs bort. (Tänka vad kyrkan kan göra för att inte förlora makten.)

      Dock är jag en anhängare av Tomas evangeliet! Där tror jag den verkliga sanningen finns: Att ”Guds rike” finns mitt ibland oss och i oss själva och att tanken om självkännedom är av central betydelse – ”Den som söker han skall finna.” -Men skulle kyrkan erkänna detta, hade kyrkan som institution förlotat makten eftersom de då inte hade behövts: ”Split a piece of wood and i am there, lift a rock and you will find me”. Vi är Gud och Gud finns överallt!

      Dock håller jag med dig om att religioner INTE ska försvara sin tro med våld eller andra negativa handlingar.

      Kommentar av Jeanna — 31 oktober 2010 @ 16:48

  2. Jätteintressanta diskussioner tycker jag! Eftersom min sambo är islamolog och religionshistoriker händer det titt som tätt att vi diskuterar religion! Texten ovan – känns mer som en roman eller hellre, film i nutiden – jag har svårt att ta texten på allvar. Sorry. =)

    Tomas evangeliet tilltalar mig – jag känner inte detaljerna i bibeln eller kristendomen längre för jag lämnade det bakom mig när jag var ca 15 år. Men liknande saker finns inom buddismen som jag tilltalas av mkt.

    Kommentar av Linnea — 31 oktober 2010 @ 17:35

    • Jag tycker om att diskutera religion jag med. Jag är helt klart en sökare (det är bland annat därför som andevärlden intresserar mig) och jag läser gärna om religion, filosofi och beteendeskap eftersom delar av dessa kan ge svar på många av mina frågor. Och som jag skrev så bryr jag mig inte om vad man väljer att tro på, bara man har belägg för det. (Så menar jag inte att hoppa på någons tro, inte alls. Jag skrev bara vilka problem jag hade med Kristendomen, även om jag på något sätt delvis anser mig själv vara kristen med vissa förbehåll. Eller, kan man kalla mig kristen? Till traditionerna ja…men? Äsch, jag vet inte?)

      Åh, islamolog. Vad intressant!🙂 Jag kan dock tyvärr inte jättemycket om det även om jag har et hum om det lite så där bara.

      Tomasevangeliet finns inte med i bibeln utan är texter som hittades 1945 (tror jag det var?) i Egypten. Skriva förmodligen någon gång år 100 eller därefter (dateringen skiftar beroende på källa och forskare). I tomasevangeliet yttras inget om Jesus liv (som är uppräknat i de andra evangelierna) utan här fokuseras det på Jesus ord. I Tomasevangeliet framstår Jesus som en profet och inte som Messias. Ingenstans i texten nämns ”Guds rike” utan det pratas om ”Himmelriket”. Människans mål är att söka och finna riket, vilket finns inom oss. -När man väl har funnit riket förlorar allt annat av värde omkring oss (kan man enkelt uttrycka det).

      Scientologernas skrifter är helskumma för mig! Nu kan jag inte bevisa att det är falska, å andra sidan kan jag heller inte bevisa att det är sanna. Jag jag är helt inne på ditt spår, jag har svårt att ta det på allvar…

      Kommentar av Jeanna — 31 oktober 2010 @ 18:04

      • Glömde att skriva att buddhismen tilltalar mig också!🙂 Det är väl den religionen jag mer eller mindre kan köpa rakt av!😉 Och främst då Mahayanainriktningen.🙂

        Kommentar av Jeanna — 31 oktober 2010 @ 18:19

      • Ja så mkt koll har jag… hihi… det var inte ens en text från bibeln! =) Jag har ju svårt at köpa treenigheten – för mig är Jesus en profet – inte en gud – MEN nu har jag nyligen lärt mig av min sambo att det finns grupper av kristna som tror som jag – alltså som ifrågasätter att gud och jesus är samma. Intressant tycker jag! Inte för att det spelar någon roll för mig personligen.

        Eftersom Andreas är islamolog så vet jag rätt mkt om islam vid det här laget. Men ändå är det bara ett piss i Mississippi.😉

        Kommentar av Linnea — 31 oktober 2010 @ 18:35

  3. Man kan inte ha koll på allt, Linnea!🙂 (Jag tror nog de flesta svenskar inte har särskillt bra koll på Bibeln och med det menar jag inget illa.)

    Det finns så många inriktningar inom kristendomen att jag har inte koll på hälften! Men en ”rolig” sak jag märkte när jag bodde i bibelbältet var att fösamlingar kunde bråka, splitras och sedan öppna upp nya församlingar på varsitt håll. Jaha… Okej…det är så det fungerar?

    ”Are you Lutheran”, fick jag frågat mer än en gång. (Alt. ”What religion are you?”). -Det läggs oerhörd vikt vid religion i det området! -”I belong to the church of Sweden…”

    Kyskhet predikas! Man ska inte ha sex utanför äktenskapet och speciellt inte tjejer och sex och samlevnads undervisning ska vi inte prata om! (Där där med kyshtesringar och löften mellan fädrar och döttrar måste jag skriva om i ett annat inlägg för det är förfärligt!!) Kan säga att vi hade ett egat dagis på min skola! -Flera av studenterna var föräldrar redan i high school! (USA är dessutom det land som ha flest tonårsgraviditeter!)

    Svammel det här… Vad jag ville komma fram till att vissa inriktningar inom kristendomen köper jag, andra är helt galna!

    Treenigheten köper jag på så vis att fadern, sonen och den heliga anden är samma (samma ”väsen” i tre olika former). Dock är vi alla det enligt mig… (Säger jag och slänger in lite vetenskap om att vi allt och alla är stjärnstoft som hör ihop!).

    En diskussion får vi gärna ta framöver om islam för det lär jag mig gärna mer om.🙂

    Kommentar av Jeanna — 31 oktober 2010 @ 19:41

  4. Vilka intressanta diskussioner! Har knappt hunnit sitta vid datorn denna veckan, och särskilt inte de senaste dagarna, så det här har jag missat…

    Jag älskar att diskutera religion och är intresserad av detta ämne, men är ingen nörd på området…😉 Ang scientologerna så skrattade jag när jag läste ditt inlägg. Jag känner till Ron L Hubbard och hans teorier (läs fantasier) men dina kommentarer var kul!😀

    Kommentar av Susanne — 31 oktober 2010 @ 21:59

  5. Ingen fara, Susanne! =o)

    Jag gillar med det och precis som dig är jag ingen nörd på området. Önskar att jag hade kunnat mer om det dock…

    Och visst låter Hubbars skrifter som fantasier!

    Kommentar av Jeanna — 2 november 2010 @ 17:41


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

