Jeannas Universum

11 december 2010

Water puddle

Filed under: Photography, Travelling — Jeanna @ 02:07

Hur kan man som turist använda upp ett 16 GB kameraminne (över 3000 bilder)  på tre dygn i NYC? Tro mig, det är inte det minsta svårt! (Det ”normala” svenskar fotograferar under hela sin semester fotograferar jag på en dag tydligen.) Men jag kan inte låta bli…

Jag ser och jag känner och det jag vill fånga. När jag kommer hem vill jag kunna visa upp bilder och säga att ”Detta är NYC” (som i detta fallet) och då få åskådaren att nästan själv kunna känna och uppleva mina känslor; Att känna hur det känns att vara där jag befann mig. Vidare vill jag inte heller ha de där traditionella turistbilderna… (Inget fel på sådana, bara inget för mig.)

Vidare kan jag nog se skönhet och intressanta aspekter i saker som andra inte hade reflekterat över och här tror jag att det är endast Susanne som förstår mig. -Det är nog bara hon och jag som hade kunnat ha en massa sådana bilder med oss hem från en semester…

Jag tror nog bara att det är jag och Susanne som en sen och regnig kväll i NYC hade kunnat gå förbi denna vattenpölen på gatan och tänkt… ”Men titta vilken trevlig liten vattenpöl!”

6 kommentarer »

  1. Åh jag förstår dig precis – när jag går ut med hundarna fotar jag så… och hade jag varit längre i New York och kanske bara varit lite mer hade jag nog också fått med mig fler sådana bilder för jag är likadan.. helst hade jag velat vara modig och framfusig nog att fota folk på gatan – oj vilka bilder det kunde bli i New York – speciellt där vi denna gången tillbringade mest tid. =)

    Kommentar av Linnea — 11 december 2010 @ 21:15

  2. Åh, då får du också vara med i min och Susannes lilla grupp, Linnea!😀 (Ledsen att jag utelkämnade dig.)
    Jag fotograferade en del människor på gatan men inte alls lika mycket som jag hade önskat. Eftersom vi var där en relativt kort tid och hade fullt schema så blev det inte så mycket tid till det tyvärr. (Men nästa gång så!)

    Kommentar av Jeanna — 12 december 2010 @ 03:47

  3. You know me, girl!😉

    Jag fotar också nästan uteslutande på känsla…som du vet…🙂

    Kommentar av Susanne — 12 december 2010 @ 12:33

  4. Precis, visst gör du så, Susanne! Och jag älskar dina bilder! (Och för mig är det den enda ”rätta” att fotografera på det sättet.)
    Måste säga att jag även starkt ha börjat ogilla att fotografera utan en systemkamera. -Jag hade en kompakt kamera unde Lady Gaga konserten tex och hatade det efterom jag tycket att jag förlorade en stor del av känslan eftersom jag inte kunde ”se” bilden på samma sätt…
    (Vilket I-landsproblem, va?)

    Kommentar av Jeanna — 13 december 2010 @ 02:17

  5. Nej då, alla barn också som glatt hoppar ner i pölen med fina skor och kläder och skrattar av glädje när de skvätter ner både sig själv och sin omgivning.

    Kommentar av Cissi — 14 december 2010 @ 21:25

  6. Du har så rätt så.🙂

    Kommentar av Jeanna — 14 december 2010 @ 23:26


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

