Jeannas Universum

13 december 2010

Phantom of the Opera

Filed under: Love, Musical — Jeanna @ 08:14

En av dagarna vi var i New York bjöd Björn mig på musikal. På ”The Majestic theater” på Broadway tittade vi på ”Phantom of the Opera” och jag har aldrig förr gråtit mig igenom en förseställning på det sättet! (Och jag grät för att det var bra!) Fem minuter in i föseställningen började jag rysa av välbehag och överväldigande och sedan rann tårarna för fullt  flera gånger ner för mina kinder de nästkommande 2,5 timmarna.

Det var så bra! Det var så jäkla bra att jag saknar ord för att beskriva det! Denna föreställning slå alla konserter, musikaler och filmer som jag har tidigare sett! Jag kan inte beskriva det utan det måste upplevas! (Och jag har lärt mig att musikaler ska upplevas på Broadway. Produktioner utanför Broadway kan inte mäta sig med detta, det finns inte en chans!)

Jag vill även passa på att åter igen tacka Björn för denna upplevelse. Björn hade själv tidigare sett denna musikalen på Broadway (med samma uppsättning) men ville att jag skulle få upp leva den så han bjöd gentlemannamässigt mig (och när detta inträffade var vi fortfarande bara vänner) . Och tänk, han grät också första gången han såg den vilket bara får mig att älska honom mer. -Han förstår mig…

En scen ifrån filmen (som inte alls man mäta sig med musikalen som är så mycket bättre) men iallfall; Min favoritlåt från försteställningen…

4 kommentarer »

  1. Jag fällde till och med en liten tår i slutet av julshowen vi var på, och fick rysningar av den, så jag inser ju att jag bara MÅSTE ha som ny dröm att få uppleva Phantom of the Opera på Broadway!!! Får rysningar bara av dina beskrivningar av föreställningen!!!
    🙂

    Kommentar av Susanne — 13 december 2010 @ 15:30

    • Vi hann inte med en julshow utan det blev denna musikalen istället. Men visst är det härligt när framträdanden kan få en att rysa så! (EN av anledningarna till varför jag vill stå på scen.)

      Jag som (tyvärr) sitter och granska allt när jag ser på framträdanden har inget att klaga på i denna försteställningen utan har bara lovord! Rollprestation och rollbesättningen är helt fantastisk. Dansen och sången är lika så. Kostymen är sagolikt bra! Men det som slår allt och som fick mig att gråta mest är scenografin och specialeffekterna – hur man har lyckats att lösa det så bra och vackert på en scen (där det är så begränsat!).

      Denna scenen (från filmen) hade de löst genom att hängbroar dök upp i luften över en nedsäckt scen där de promenerade hand i hand med en lykta och letade sig ner till scenen. Väl nere vid scenen fylls hela golvet av rök och de hoppar ombord på en båt som pga röken ser ut att sväva över golvet. Under båtturen höjs så kandelabrar i olika storleker upp ur golvet och träder fram i röken – hela golvet fylls av ljus som de slingrar sig fram genom med båten. -Så underbart vackert och jag grät för fullt under denna scenen! Jag tappade nästan andan!

      Kommentar av Jeanna — 13 december 2010 @ 21:11

  2. Ett måste för mig också!! Helt klart

    Kommentar av Anna — 13 december 2010 @ 18:22

    • Jag tror att du hade gillat den, Anna!🙂

      Kommentar av Jeanna — 13 december 2010 @ 21:12


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

