Jeannas Universum

13 december 2010

Terroristattacken

Filed under: Daily Life — Jeanna @ 03:18

Även Sverige har drabbats av en terroristatack.

Känns hemskt att säga det men för mig handlade det inte om vi skulle bli det utan när; En stor del av mig har även känt att andra svenskar har varit arroganta och naiva om de trodde att vi skulle bli beskonade. (Bara för att vi fegt är ”neutala” i många fall och inte yttra oss eller blandar oss i? Nej…)

Nu bor jag inte i Stockholm, så det är lätt för mig att yttra mig. (Dock har jag flera nära vänner som bor där.) Men…den upprördhet jag har läst har nästan känts som ett hån mot alla andra städer som har drabbats under årens lopp. Jag förstår att när något händer på hemmaplan reagerar man mycket mer, men trots allt var denna attacken ytterst skonsam i förhållande till exempelvis New York och London.

I Stockholm dog en människa, och det var självmordsbombaren själv.

I London den 7 juli 2005 dog 52 människor och 700 skadades när Al Qiada sprängde tre bomber i tunnelbanesystemet och en bomb på en dubbeldeckare.

I New York 11 september 2001 dog runt 3000 människor.

Kanske reagerar jag mindre än andra eftersom jag nyss även är hemkommen ifrån USA och där terrorosthotet är mer påtagligt än övriga världen. Under min semester i USA arresterades exempelvis en 19-årig student i Portland (Oregon) som försökte spränga en bilbomb under stadens årliga tändning av julgranen på torget:

Portland-area student arrested in Christmas tree ceremony bomb plot

Besöken runt Ground Zero i New York har även det lämnat sina spår i min själ och påtagligt bevisat terrorismens grymhet. Tåröggt har jag tagit del av uppsatta och öppenhjärtat skrivna lappar/brev innehållande känslor kring denna dagen.

Kanske känns inte denna händelsen så hemsk för mig för att jag indirekt även redan har känt av terroristernas handlingar: Jag har gråtit och varit berörd… Söndagen för två veckor sedan satt jag i en bil  under en road trip och pratade med min pojkvän om en av hans närmaste vänner som hade omkommit i Afghanistan. 21 år gammal blev Jeremy nerskjuten från en helekopter när han försökte rädda sårade soldater på marken. Ett par dagar efter han omkom skulle hans tjänstgöring ha varit slut och han skulle ha fått åka hem. Nu fick hans familj och vänner istället hem honom i en kista… (Under detta samtalet grät jag som om jag hade känt honom själv.)

Nu säger jag inte att jag är helt oberörd över det som hände i Stockholm, det är inte vad jag menar. Dock hoppas jag att det kommer att få svenskar att känna mer och inte vara så arroganta kring det hela…

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

