Jeannas Universum

14 december 2010

Förvirring när man reser internationellt

Filed under: Travelling — Jeanna @ 03:52

Under min resa till USA fick jag mellanlanda i Zürich eftersom det inte går direktflyg till Boston från Köpenhamn. Ett uppenbart mysket logiskt planerad resrutt (äh nej!) som ser till att den annars relativt korta restiden fördubblades (från dörr till dörr tog det nu 24 timmar eftersom jag denna gången fick sitta och vänta 6 timmar i Schweiz plus att jag förlorar runt 4 timmar i resväg eftersom jag först behövde åka söder ut innan jag fick åka norr över igen).

Några av de stackars amerikanarna blev förvirrad över att jag jag lät och uppförde mig som en amerikan men var uppenbart europeisk av passet att dömma. Va, var jag svensk och inte amerikan…okej?  Och då kommer vi till den där förvirringen mellan Sverige och Schweiz, för det kan vara lite svårt att skilja på det over there. För att spä på denna förvirringen ytterligare var jag svensk men kom från ett flyg från Schweiz med ett schweiziskt flygbolag och dessutom var mitt pass i samma vinröda färg som de som kom från Schweiz. -Det blev lite jobbigt för vissa det här, stackare säger jag bara!

Som om denna förvirring inte räckte vad jag dessutom rödhårig vilket gjorde att jag fick några frågor från både europeer och amerikanare: ”Är du svensk? Men du är ju inte blond?” Och då var vi alltså där igen tänkte jag med en pust och så var det bara till att förklara: ”Ja, för det första är ju inte alla svenskar blonda. För det andra är jag egentligen ljushårig men färgar mitt hår rött.” Där tycker man ju att dess frågor borde ha slutat men nej, precis som så många gånger som här hemma i Sverige kom nästan alltid den ”obligatosiska” följdfrågan på detta utlägg: ”Färgar du ditt hår rött? Men du har ju fräknar och grön nyans på dina ögon. Är du inte naturligt rödhårig? Är du säker?” Och vad svarar man på det? ”På denna kroppen matchar inte mattan gardinerna så jag är säker!”, ville jag svara men det kändes som lite för grovt. ”Jo, jag är säker på att jag inte är naturligt rödhårig, för…jag minns mycket tydligt att jag färgar det med jämna mellanrum.” (Nu hade jag iofs gärna varit naturligt rödhågig eftersom jag tyckder att de är de vackraste tjejerna, men varför folk tror att jag skulle ljuga om min hårfärg förvirrar i sin tur mig. Varför skulle jag göra det?)

Tilläggas ska i denna förvirringen att alla schweizare, som pratade tyska sinsimmellan, titulerade mig på franska och jag lyckades aldrig förstå varför när de tilltalade alla andra på tyska och tyska är det språk som majoriteten i Schweiz har som första språk. Jag vet att Schweiz oficiellt har 4 språk, men som sagt, varför franska med mig? Såg jag på något sätt ut att komma från västra Schweiz?

Tänk vad en svensk tjej kan ställa till förvirring när hon reser internationellt.

2 kommentarer »

  1. Tänk så förvirrat det kan bli ibland!😉 Jag fick också frågan om varför jag inte är blond när jag nu är från Sverige, så det verkar uppenbart att den gamla fördomen om blonda (frigjorda?) svenskor fortfarande har starkt fäste på andra sidan Atlanten!😀

    Kommentar av Susanne — 14 december 2010 @ 23:43

  2. Visst är det lite komiskt!🙂

    Kommentar av Jeanna — 15 december 2010 @ 05:30


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

