Jeannas Universum

15 december 2010

Jag = Glad och trevlig

Filed under: myself and I, Travelling — Jeanna @ 09:21

Planet mellan Zürich och Boston var inte fullsatt och vid incheckning frågade jag om det fanns möjlighet att få sitta själv så långt bak som möjligt (vilket jag fick). Längst bak i planet utan någon brevid mig på sättet (i ett 2-4-2 sätes plan) fick jag en fönsterplats och jag kunde lätt bre ut mig. Skönt!

Efter säkerhetsgenomgången uppe i luften visade det sig att ”the entertainment center” inte fungerade och flera bland resenärerna blev mycket upprörda. De stackars flygvärdinnorna fick ta mycket skit från de andra; Jag å andra sidan behöll mitt lugn och agerade inte det minsta otrevligt för dels var det inte flygvärdinnornas fel och dels är de inte tekniker så vad skulle de göra åt det? (Resan till Boston blev alltså lång utan tillgång till vare sig film, musik och spel.)

Flygvärdinnorna började komma förbi mitt säte med extra champange och drinkar. Medan alla andra fick ringa på flygvärdinnorna eller hämta dricka själv fick jag det betjänat och jösses vad dricka jag fick ett tag; Det blev många glas champange och efter några timmar var jag visserligen inte full men salongsberusad var jag så jag började säga ”Nej tack, nu räcker det” när flygvärdinnorna ville komma med påfyllning. De olika flygvärdinnorna som serverade i min del av planet började även alla prata med mig och periodvis hade vi långa samtal om allt mellan himmel och jord. Exkta mat och snacks slängde de till mig också; En extra baguett och en extra glass tackade jag ja till med när tredje glassen dök upp förklarade jag vänligt att nu orkade jag verkligen inte ett bett till! (Jag märkte även att jag var den enda i planet som i smyg fick extra mat, hm…) En dryg timme innan landning serverades det varm kvällsmat och det fanns två olika rätter att välja mellan. Flygvärdinnorna erbjöd mig båda två (att jag inte behövde välja) men jag hade inte på långa vägar orkat äta båda så jag nöjde mig med en.

Efter åtta timmar i luften gick vi ner för landning och flygvärdinnorna sa hej då och önskade mig trevlig resa. Innan jag gick av planet kunde jag inte motstå att fråga varför de hade varit så extra snälla mot mig när inte någon av de andra hade fått den upppassningen: Till svar fick jag att jag var den enda som hade varit trevlig och förstående under hela resan. Framför allt uppsakattade de även att jag log hela tiden och varit artig; Något som de sällan fick uppleva på sina flygturer och speciellt inte under de förutsättningarna som hade förekommit på dagens flygning då underhållningen inte fungerade.

Jag blev faktiskt lite rörd… Jag brukar få höra att jag alltid ler och att jag är artig och trevlig men jag har inte reflekterat över att det faktiskt kunde påverka en situation positivt på det sättet.

Jag gav de fyra flygvärdinnorna en varsin kram och tackade för de fina orden innan jag hoppade av…

2 kommentarer »

  1. Du satt längst bak men blev behandlad som dom som sitter längst fram Nice =)
    Se det lönar sig att vara trevlig och snäll och inte skrika o tro att det blir bättre av det =)

    Kommentar av jenna — 15 december 2010 @ 16:51

  2. Hihi, precis Jenna! Jag fick förstaklassig behandling absolut längst bak!😀 Och visst lönar det sig!😉

    Kommentar av Jeanna — 15 december 2010 @ 21:42


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

