Jeannas Universum

4 januari 2011

Middagsbjudning

Filed under: Cooking, Dining — Jeanna @ 19:48

 

 Jag lagade middag i förra veckan som jag bjöd några nära och kära på. Eller jag och jag, B hjälpte till; Jag planerade menyn och tillsammans stod vi sedan i köket och skapade middagen.Jag tycker om att laga mat men eftersom jag ofta äter själv när jag är hemma är det sällan jag lägger tid på att stå i köket. Fastän jag egentligen är rätt bra på att laga mat så är det nog rätt sällan man märker av det såvidare man inte är hembjuden till mig på fest. (Det är förövrigt en av anledningarna till att jag tycker om att bjuda in till fest – jag får laga mat och baka ”på riktigt”.)

Egentligen skulle menyn har varit en trerättsmeny men pga vissa omständigheter uppstod tidsbrist vilket gjorde att förrätten fick hoppas över samt att efterrätten blev enkel, deståmer energi lades vid huvudrätten. Receptet till huvudrätten kommer egentligen ifrån Cissi men detta var första gången jag själv tillagade det och jag gjorde vissa ändringar.

 

Huvudrätten bestod av beaconlindad fläskfilé med färsk sparris och gurka i en ostgratinerad gräddsås. Istället för att använda mig av vitt vin vid tillagningen (som Cissis orginalrecept är) av fläskfilén använde jag mig av ”hickory smoked” fläskfilé som lades i en marinad av äppel och vitlök. Vid beaconinlindningen använde jag mig åter igen av ”hickory smoked” beacon istället för helt vanlig och neutral. Istället för att göra en ostgratinerad gräddsås gjorde jag en gräddsås på mozarellaost. Allt serverade jag med hasselbackspotatis.

Hela menyn blev en fullträff! (Tack Cissi för orginalreceptet!) ”It´s like an orgasm in the mouth!”, blev omdömmet och folk åt och tog om i olika omgångar tills de inte orkade röra sig mer. (Jag tycker om att få andra människor att njuta av maträtter eftersom jag själv lägger stor vikt vid mat.) Hasselbackspotatisen blev även de väldigt omtyckta och något de tidigare aldrig hade smakat.

Till efterrätt blev det två sorters pajer: En Pumpkin Pie och en Lemon Crunch Pie som båda serverades med Cool Whip. Mummagoda var även dom!

6 kommentarer »

  1. Kakan ser jättegod ut! Det andra var säkert också gott men du vet att jag inte äter kött! =)

    Kommentar av Linnea — 4 januari 2011 @ 20:45

  2. Tack tack, Linnea!🙂

    Kommentar av Jeanna — 4 januari 2011 @ 21:09

  3. Himmel i pannkakan vad det där ser mumsigt ut Jeanna! Från början till slut! Jag sitter här och önskar mig till en fest med så god mat nu omedelbart!!!😉

    Kommentar av Susanne — 5 januari 2011 @ 02:13

  4. Åh, tack så mycket. Hela middagen blev jättegod om jag själv for säga det och B köpte vin till som passade jättebra till allt.
    Fram över (när jag är hemm, har tid och får tummarna ur) hade jag tänkt ha en tjejmiddag och då är du givetvis bjuden!

    Kommentar av Jeanna — 5 januari 2011 @ 05:11

  5. Ser väldigt gott ut :)) stor kram

    Kommentar av Anna — 5 januari 2011 @ 08:47

    • Tack vännen!😀 Bamsekram tillbaka!

      Kommentar av Jeanna — 5 januari 2011 @ 09:18


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

