Jeannas Universum

13 januari 2011

State of Emergancy

Filed under: Seasons — Jeanna @ 12:42

Natten mellan den 12:e och 13:e började det snöa… Jag märkte av att det på 02.00-tiden på natten började snöa tungt och jag sov sedan med radion på. Några timmar senare rappoterades det att det hade fallit 16 inches med snö i Chicopee och guvenören i Massachussets hade utfärdat ”State of Emergancy”.

Det fortsatte att bara snöa. Alla skolor stängdes och all state- och government personal fick odrar om att hålla sig hemma; De enda som fick gå till jobbet var poliser, brandmän och sjukhuspersonal. Guvenören vädjade till alla privata företag att även de skulle hålla sin personal hemma och man omnads att inte ge sig ut på vägarna.

Klockan 06.00 kom B hem från jobbet och han hade då i två timmar försökt komma hem från jobbet (en färd som normalt ta 25 minuter). Han berättade att han hade kört fast tre gånger under hemfärden, att vägarna inte hann att plogas och att snön nu hade fallit så att det gick upp till hans knön. (På några timmar kom alltså 50 cm snö!)

På radion upplyste dom om att snöfallet inte var ar en ”Blizzard” utan ”Thunder Snow”; Tung snö som föll snabbt (som regn under en åskskur) utan att det blåste. ”Why not just call it ”heavy snow?”, tänkte jag? (Jag menar, det åskade ju inte! Och bara för att snön föll snabbt, som regn under en åskskur, så kan man väl inte kalla det för Thunder Snow?)

Alla grabbarna sov på dagen eftersom de hade jobbat natten. Vid 11-tiden beslutade jag mig för att göra dagens goda gärning och gick ut för att skotta rent infatren till huset samt trottoaren. (I USA, om man har en tomt som angränsar till en trottoar, är det lag på att hålla den ren från tex snö.) Vi har en hörntomt med ca 50 m trottoar… Det tog mig 3 timmar att skotta rent alltihop!

 Vägen utanför huset när jag skulle börja skotta.

Grannen i full färd med att skotta. Hela kvateret var under dagen fyllda med grannskapets alla män som ihärdigt tog hand om snön. De flesta hade snöslungor och jag, jag hade en helt vanlig jäkla liten snöskyffel…

När jag började skotta på förmiddagen hade alla de andra grannarna redan hunnit skotta sina trottoarer (De hade iofs endat max 10 m trottoar att ta hand om.)

Tre timmar senare hade även jag gjort min lagliga plikt och skottat rent trottoaren! (En man stannade dock i sin bil och undrade varför jag var ute och skottade, jag var för söt för sådant… Det värmde lite att få höra det för jag var genomsvettig och iklädd B´s förstora träningskläder och jag kände mig då allt annat än attraktiv.)

 

2 kommentarer »

  1. Ooops!🙂 Ja det kan man kalla snöfall! Om man nu inte kallar det Thunder Snow då alltså…😉 Håller med dig att det låter som om åska borde vara inblandat men hey, whatever works for them…😀

    Vad duktig du var som skottade alltihop! Gulligt, och typiskt amerikanskt, av mannen som stannade och gav dig komplimanger! Att de är så pratsamma och och har nära till känslouttryck är något jag uppskattar mycket Over There! Och saknar här hemma…

    Kommentar av Susanne — 13 januari 2011 @ 14:04

    • Hrm, jag kände mig väldigt duktig! Samtidigt blev männnn glad över att de slapp stiga upp tidigt för att skotta innan jobbet.🙂
      Håller med, komplimengen jag fick var väldigt amerikansk!🙂

      Kommentar av Jeanna — 18 januari 2011 @ 23:44


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

