Jeannas Universum

24 januari 2011

Varför är bara matriella ting snygga och bra?

Filed under: Thoughts — Jeanna @ 13:38

På tåget hem förra veckan kom jag att fundera på en sak; En fundering som dök upp i mitt huvud när jag betraktade tre olika personer på tåget under resans gång:

– En ung tjej som hade händerna fulla med nyinköpta kläder och skor som träffade på en jämngammal vän på tåget. Glatt började hon visa sin vän vad hon hade köpt samtidigt som hon flera gånger yttrade repliker i stil med ”Titta vad fina denna/dessa är” eller ”Denna är ju bara så snygg!” och vännen höll med henne.

-En kille i övre tonåren som visade en klasskompis bilder på sin mobil på bilen han höll på att styla. ”Grym”, ”Hätig” och liknande ord utbyttes mellas dessa under samtalet.

– En tjej runt 25-någonting som på sin Iphone visade bilder för en vän på köket som hon och hennes kille höll på att renovera. Återigen yttrade både hon själv och vänner ord som ”snyggt” och ”fint” mm.

När jag hörde dessa smatal slog det mig: I Sverige är det okej att påpeka att materiella ting som man äger är snygga och bra, men man får inte säga det om sig själv som person. -Är inte det väldigt sorjligt?

Varför är det okej i Sverige att säga ”Titta vilken snygg mobil jag har köpt” eller ”Titta hur fint vi har fått det i hallen”, men det är inte okej att  tex säga ”Jag är bra på att dansa” eller ”Jag tycker faktiskt jag har en snygg kropp”?

Är det inte konstigt hur vi i detta landet värderar materiella, döda ting men att det inte är okej att ge samma positiva värdering och status till personer…till oss själva.

Nu är jag väldigt amerianiskerad på denna punkten och tycker jag att jag är bra på något så säger jag det. Visserligen så har jag fått ta spydiga kommentarer ibland för det för ”vem tror jag att jag är” när jag säger så om mig själv? Tja, men nu tycker jag att jag faktiskt har fint hår, och jag är bra på engelska och jag tycker att jag är snäll och genrös (för att nämna något) så varför ska jag inte få säga det? (Påpeka ska jag att jag på samma sätt  påpeka bra saker hos andra människor; Älskar jag en vän så säger jag det, tycker jag att någon har gjort något bra så säger jag det och beundrar jag någon så säger jag det osv.)

Jag vet att många utav er inte alls håller med mig, som anser att det inte är okej att påpeka bra saker som sig själv så nu frågar jag er: Varför?

-Varför är det okej att värdera meteriella ting mer och bättre än männiksor?

-Varför är det ”rätta” i detta landet att nervärdera sig själv?

6 kommentarer »

  1. Jag tror att det har blivit så därför att folk som gärna framhäver sig själva här i landet oftast är USLA på att dela ut komplimanger till andra. Då känns det bara ego, och alla tar avstånd. Jag har inga problem med varken självkänsla eller självförtroende, så jag talar gärna om för mina vänner att de också är fantastiskt bra, men det är nog ett ganska osvenskt beteende.

    Kommentar av Cecilia — 25 januari 2011 @ 08:06

    • Hm, så är det kanske? Har inte sett det som så innan. Smart Cecilia!😉
      Gillar att du delar ut äka beröm till nära och kära🙂 och tyvärr måste jag hålla med om att det generellt sett är ett osvenskt beteende…

      Kommentar av Jeanna — 27 januari 2011 @ 14:22

  2. Håller med, och om man själv börjar ge komplimanger blir man dessutom gladare! Funkar åt båda hållen!

    Kommentar av Nane — 25 januari 2011 @ 22:08

    • Jag brukar ge komplimanger men bara om jag menar dom. (Falska komplimager gillar jag varken att få eller ge.) Åh, jag måste skriva ett inlägg om mina små expriment på denna punkten som jag ibland utför, en typ av pay-it-forward som får både mig (som ger komplimangen) och den som får den att bli glada.🙂
      Och Nane-gumman: DU är den bästa/grymmaste som finns i mitt liv!🙂

      Kommentar av Jeanna — 27 januari 2011 @ 14:39

  3. Du är en sådan go och härlig tjej och jag trivs så bra med att jobba ihop med dig! Du har alltid ett leende på läpparna, du ställer alltid upp, du bjuder på dig själv och du är alltid positiv och glad. Att jobba ihop med dig går enkelt och vi skrattar alltid en massa tillsammans och har roligt ihop. Det var mina ärliga ord till dig.🙂

    Kommentar av Ulla-Bella — 26 januari 2011 @ 05:16

    • Åh! TACK så mycket! Bli faktiskt riktigt rörd! Jag hade helhjärtat kunna skriva detsamma om dig men jag skiver istället: DITO!!!!😀
      Basmekram!!!!

      Kommentar av Jeanna — 27 januari 2011 @ 14:40


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

