Jeannas Universum

30 januari 2011

Middagen

Filed under: Baking, Cooking, Dining, Party — Jeanna @ 13:29

I hur många år har jag haft mitt matsilver och Royal Copenhagen servis? Väldigt länge!!! Igår invigde jag dom för första gången (tänka sig): Prins Albert besticken kom på bordet och lika så Musselmatel servisen.

Välkomstdrink: Mojito

Förrätt: Lax med löjrom, palsternackscheesecake och kryddsallad.

Huvudrätt: Helstekt oxfilé, balsampotatis, haricots verts-buketter och örtagårdssås.

Efterrätt: Chokladtårta med saffranstryffel.

16 kommentarer »

  1. Oj det ser väldigt smarrit ut =) hoppas kvällen var lyckad=)

    Kommentar av jenna — 30 januari 2011 @ 15:25

    • Tack så mycket, Jenna.🙂

      Kommentar av Jeanna — 31 januari 2011 @ 09:37

  2. Å fy vad det ser äckligt ut! Bläää… Eller jag menar HERREGUD vilken veritabel buffé av gudagott:D Det ser faktiskt så gott ut att jag dreglar här min ensamhet. Är på jobbet, och har precis ätit en halvtaskig middag… så avundsjukan är stor!

    Kommentar av Cecilia — 30 januari 2011 @ 17:59

    • Åh, tack Cecilia! När sådana ord kommer ifrån dig (som är fenomenal på att baka och laga mat!!!) känns det extra roligt att höra något sådant!😀

      Kommentar av Jeanna — 31 januari 2011 @ 09:39

  3. Ser jättefin ut – vilken vacker dukning!

    Kommentar av Linnea — 30 januari 2011 @ 19:38

    • Tack så jättemycket, Linnea!😀

      Kommentar av Jeanna — 31 januari 2011 @ 09:41

  4. Woow!! Me like, kram kram

    Kommentar av Anna — 30 januari 2011 @ 19:42

    • Tack Anna! Synd att ni inte kunde komma men jag hoppas er spahelg var underbar!🙂 (Vi får köra en middag en annan dag istället.) Kramiz!

      Kommentar av Jeanna — 31 januari 2011 @ 09:40

  5. Hej ja verkligen det gör vi tycker jag🙂 kram kram

    Kommentar av Anna — 31 januari 2011 @ 16:55

    • 😀😀😀

      Kommentar av Jeanna — 31 januari 2011 @ 20:20

  6. Jag tror att jag kanske har dömt ut saffran som en krydda man bara har i lussebullar… Är det gott ihop med choklad? Det finns ju med i diverse kakrecept, och man kan ha det i biscotti vet jag… Fast jag har testat att ha saffran i fisksoppa en gång, och det blev inte alls gott.

    Kommentar av Cecilia — 1 februari 2011 @ 08:48

    • Saffran kan vara bra ibland tycker jag. Jag provade ett recept en gång på en pastasås med ost, räkor, grädde och saffran. -Det smakade INTE gott. Å andra sidan kan jag tycka att det är gott i tex Paella.
      När jag skulle baka denna tårtan var jag skeptisk för jag tyckte att det inte lät gott men min kockvän försäkrade mig om att denna tårtan alltid gick hem hos folk. Själva saffranstryffeln består av mycket vit ”riktig” choklad, vispgrädde och 0,5 gram saffra som man kokade upp och sedan hällde över tårtan. Det smakade faktiskt gott och kombinationen vit choklad och saffran var betydligt godare ihop än vad jag hade kunnat gissa på. (Och tårtan gillades av alla tror jag.)

      Kommentar av Jeanna — 1 februari 2011 @ 09:43

  7. Maten såg väldigt god ut och vilken vacker servis!

    Kommentar av Maria — 1 februari 2011 @ 17:56

    • Tack så mycket, S-M!😀

      Kommentar av Jeanna — 1 februari 2011 @ 22:02

  8. Hm. Paella har jag aldrig gjort, men ofta funderat på. Kanske något att sätta upp på planeringen för nästa vecka:)

    Kommentar av Cecilia — 6 februari 2011 @ 10:25

    • Jag tycker det är hyffsat gott iallafall.🙂

      Kommentar av Jeanna — 6 februari 2011 @ 20:59


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

