Jeannas Universum

16 februari 2011

Walking in the States

Filed under: Daily Life — Jeanna @ 10:17

Promenader, långa promenader, är min dagliga syssla på denna sidan Atlanten. Visst brukar jag ut och traska i det Svenska landskapet också, men när jag är i MA rör det sig om helt andra sorters promenader.

B hade bara semester de första 2,5 veckorna som jag var här i november/december och han och jag reste då omkring en hel del. Sedan dess, under mina andra besök, har han jobbat eftersom han inte har haft mer semester att ta ut. (I USA har man betydligt mindre semester än i Sverige. B tex, som jobbar för ett privatägt företag, har 12 dagars semester och eftersom han jobbar 4 dagar i veckan blir detta 3 veckor för honom. -Semester och andra rättigheter är kasst i USA men jag återkommer till det i ett annat inlägg.)

B jobbar nätter och han har alltid samma schema. Han går på söndagsnatten och jobbar sedan fyra natter i sträck vilket alltså gör att han har torsdag-lördagnätterna ledig. Normalt åker ham hemifrån runt 17:40 och jobbar sedan i  12 timmar men dessa timmar kan ges och tas med 2 timmar beroende på hur mycket som finns att göra på jobbet. (För er som inte känner till det jobbar B med godsmottagning på ett frysvarulager/hub inom matindustrin.)

Hur som helst, det jag skulle komma fram till var att jag är själv en del pga B´s  jobb när jag numera är här, dels för att han som sagt jobbar nättersna och då (givetvis) sedan sover på dagarna. -Därav mina långa dagliga promenader.

Varje dag tar jag min kameraväska och ger mig ut och går. Ibland, om vädret är dåligt, blir det bara en timme medan jag andra dagar kan vara borta i hur många timmar som helst. Ibland traskar jag bara omkring och utforskar området med min kamera i handen; Andra dagar promenerar jag till områden som har affärer och/eller ”coffe places” där jag kan sätta mig och över en kopp varmchoklad betrakta människor. (De ställerna ligger en bit iväg så beger jag mig av till någon av dom får jag ändå minst en timmes promenad varje dag.)

I början kunde jag göra B lite smått förfärad av oro med mina promenader. Beger jag mig av meddelar jag honom alltid att jag ger mig av; Är han vaken säger jag det givetvis till honom men sover han skriver jag en lapp om vart jag har gått och när jag tror att jag är tillbaka. Fast, som han har märkt, är min tidsuppskattning inte att lita på när jag har kameran med mig. -Ibland ”försvinner” jag bara i flera timmar och har helt tappat bort mig i min fotograferingsvärld eller har mitt betraktande fått mig att tappa tiden. Som igår, då jag upplyste honom om att jag trodde att jag skulle ta en timmes promenad men kom hem efter tre timmar…

Fast det värsta var nog i NYC då jag skulle springa ut ”lite snabbt” i nattmörkret och fotografera Empire State Building och förklarade för B att han inte alls behövde följa med för jag skulle snart vara tillbaka. Hrm, två timmar senare återvände jag till en mycket orolig B som som förbannade sig själv över att han låtit mig gå iväg själv i New York mitt i natten. (Och gått hade jag, ända ner till Flat Iron Building och tilläggas ska att jag vid denna tiden hade fnatt på mitt mobilabonemang och inte kunde ring/skicka sms till amerikanska nummer.) Fy Jeanna!

Nu är det inte så att jag hjärtlöst inte bryr mig om att jag oroar honom när jag inte kommer hem som jag ska. Det är bara det att ibland, speciellt när jag har kamerna med mig, så tappar jag bara koll på tiden. Om jag ska vara ärlig så tycker jag synd om min pojkvän! Antingen ”försvinner” jag på promenader eller får han stå ut med att vart vi än är för han höra ”Vänta, ska bara ta en bild på…”.

Stackars B!

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

