Jeannas Universum

17 februari 2011

Lunch at Bernie´s

Filed under: Dining — Jeanna @ 00:09

Nu kanske ni tror att utbudet av restauranger i detta området är begränsat, men så är det inte för här finns restauranger till förbannelser. Trots det åkte vi till Bernies (tågvagnen) och åt lunch igår och anledningen till detta hade att göra med att vi hade blivit rekomenderade att prova deras ”Prime Rib”.

Till förrätt var jag bara tvungen att prova på ”Clam Chowder” vilket är en specialitet här i New England. (Speciellt om man kommer ut mot kuststäderna då det är ett ”must try” om man är på besök.) Jag hade aldrig provat det innan (trots att jag har hört mycket om det) och det visade dig vara väldigt gott! Denna Clam Chowder är en mustig musselsoppa som jag lovar smakar mycket godare än vad den ser ut att göra!

 Till huvudrätt blev det så ”Prime Rib” och jösses vilken stor köttbit! Som tillberör valde jag ”Mash potatoes and Gravy” och ”Coleslaw”. (Det fungerar så på många amerikanska restauranger att man väljer en köttbit och sedan får man välja vilken sorts potatis/ris/pasta samt grönsaker man vill ha till. ) Det känns som att jag upprepar mig för hundrade gången nu men hela middagen var otroligt god!

Så här mycket av köttet orkade jag inte äta upp utan fick ta med mig hem i en doggy bag. (Förlåt Linnea för alla köttbilder!)

Två drickor med gratis påfyllning, en Clam Chowder och två Prime Rib middagar gick på 31 dollar (strax under 210 kr). Med dricksen (B lämnade 40 dollar totalt) kostade hela kalaset 265 kr. Sjukt billigt!

Jag måste passa på att berömma B för han är en ”big tipper” och det älskar jag honom för. Servetriser jobbar normalt för ”minimum wage” löner och det är därför underförstått att man ska ger mellan 15-20 %i dricks. B brukar alltid lämna betydligt mer, minst 30% eftersom han känner att de är så underbetalda och jag kan inte låta bli att älska honom för det! (Minimum Wages löner är en statlig satt nivå på hur låg en timlön får vara i USA. MA ligger lite högre än övriga USA och förnärvarande är denna timlönen 8 dollar, dvs runt 53 kr/timmen).

4 kommentarer »

  1. Så sjukt dålig lön… så vist är det viktigt med dricksen, det är ju det de stackars servitriserna lever på. Men jag kör ändå bra service- bra dricks, usel service- betydligt sämre dricks.

    Kommentar av Linda B — 18 februari 2011 @ 14:55

    • Men jag håller med, är servicen dålig så märks det på dricksen och vice versa.🙂

      Kommentar av Jeanna — 21 februari 2011 @ 14:51

  2. Haha vad söt du är! =) Det är ingen fara faktiskt! Jag är van! Men vad rosa du vill ha ditt kött, jag tyckte alltid det var lite läskigt när köttet var så där ”ostekt”😉

    Kommentar av Linnea — 18 februari 2011 @ 19:00

    • Jag har faktiskt lärt mig att äta köttet så ”rare” här i USA, har inte gillat et tidigare…

      Kommentar av Jeanna — 21 februari 2011 @ 14:55


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

