Jeannas Universum

24 februari 2011

Swedish Fish

Filed under: America, Candy — Jeanna @ 17:12

Det finns ett godis här i USA som heter ”Swedish Fish” och som är relativt populärt. Tyvärr är missuppfattningen att detta godis är väldigt populärt och vanligt i Sverige också. När jag sedan försöker förklara för människor att så inte är fallet tittar folk väldigt konstigt på mig, som om de tänkt:”Va, känner du inte till ditt eget land?” (Som om det är mig det var fel på.) Men jag frågar er svenskar: Om en amerikan hade bett er ta med er en påse ”Swedish Fish” ifrån Sverige, hade ni förstått vad han hade menat?

Så här inför påsken finns nu även godiset ”Swedish Fish Eggs”. (Måste säga att de får ju poäng för kreativitet iallafall!)

10 kommentarer »

  1. Där ser man!:) Jag hade inte förstått vad dom hade menat.

    Kommentar av Annicka — 24 februari 2011 @ 17:34

    • Jag tror det flesta svenskarna hade varit lite undrande…😉

      Kommentar av Jeanna — 24 februari 2011 @ 18:16

  2. jag hade nog gissat på godisfiskar. Men det är för att jag själv är galen i dem.

    Kommentar av Emma — 24 februari 2011 @ 20:55

    • Jag hade inte på långa vägar tänk på godisfisk…

      Kommentar av Jeanna — 25 februari 2011 @ 17:20

  3. hahaha.. ingen aning. Hade nog tippat på något mer svenskt – typ sill eller surströmming…

    Kommentar av Linnea — 24 februari 2011 @ 20:56

    • Men eller hur! Inlagd sill eller surstömming hade jag tänkt på, ja, alltså något mer typiskt svenskt. Fast, sedan hade just ”en påse svensk fisk” förvirrat mig lite. Just påsen alltså och inte ”en burk”.

      Kommentar av Jeanna — 25 februari 2011 @ 17:22

  4. Hehe ja de försöker ju iaf😉

    Kommentar av Petra — 26 februari 2011 @ 15:00

    • 😀😀😀

      Kommentar av Jeanna — 1 mars 2011 @ 05:08

  5. Ja, detta har jag haft kul åt sen min första USA-resa! Att alla tror att detta är ett svenskt godis när det inte alls finns här. Vet inte varför det heter som det gör, de smakar iallafall inte alls som Malacos godisfiskar i olika färger, om nån nu undrar. Swedish Fish tillhör faktiskt kategorin Ätbart godis i USA och det är inte dåligt för kategorin Äckligt godis är ju gigantisk!!!😉

    Kommentar av Susanne — 26 februari 2011 @ 22:54

    • Jag har med undrat över namnet men inte alls lyckats få fram varför det heter just Swedish Fish (för som du säger, de är inte som Malacos fiskar).
      Hrm, visst finns mycket godis i USA som jag inte alls tycker om, men…det finns även godis som tillhör mina absoluta favoriter! Jag gillar tex Reeces Peanutbutter Cups, Butterfinger, Crunch för att nämna några…😉

      Kommentar av Jeanna — 1 mars 2011 @ 05:15


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

