Jeannas Universum

29 mars 2011

Itaipu

Filed under: South America, Travelling — Jeanna @ 14:06

I Foz do Iguacu, vid Paranáfloden, besökte vi Itaipu, världens största vattenkraftverk med 20 generatorer och 14 000 000/14GW. Detta vattenkraftvärk ägs 50% av Brasilien och 50% av Paraguay och försörjer 1/5 av Brasiliens 190 miljoner invånare med elektrisitet. (Det finns ett vattenkraftverk i Kina som till ytan är större, men när det gäller kapacitet är detta världens största.)

Vi hade tur den dagen vi var där. Enast 10% av dagarna under året släpper de ut överskottsvatten till max och denna dagen var en sådan dag.

Hela kraftverket. Mina följande bilder är tagna från delen längst till vänster av detta kraftverk där överskottsvattnet släpps ut. (Bild: Wikipedia.) 

8 kommentarer »

  1. Så stort! Kan tänka mig att det var mäktigt att se, höra och kanske känna krafterna när vattnet släpptes ut!?

    Kommentar av Cissi — 29 mars 2011 @ 14:21

    • Då har så rätt så Cissi och bilderna gör kraftverket inte alls rättvist. Det var väldigt STORT och vackert och mäktigt. Tyvärr var det svårt att ta bilder för man åkte runt området i buss och stannade endast vid utsläppet och där var det så mycket vatten i luften att ens kamera täcktes med vatten. Många av mina bilder har vattendroppar på linsen här ifrån… Hihi, men då ska ni få se mina bilder ifrån Iguacofallen (vattenfallet). HerreGud vad jag offrade min kamera får att få bra bilder där! Att min kamera inte drunknade! (Jag fattar nu i efterhand inte att jag vågade göra så med min kamera och att den faktisk höll!!!)

      Kommentar av Jeanna — 29 mars 2011 @ 14:57

  2. Får gåshud av att bara titta på bilderna. måste ha varit fantastiskt att vara där!

    Kommentar av Linda B — 29 mars 2011 @ 18:22

    • Det var det, man iguacufallen (världensstörsta vattenfall) som låg en bit där ifrån var makalöst mäktigt. (Bildbevis kommer snart.)

      Kommentar av Jeanna — 29 mars 2011 @ 20:07

  3. Ja man förstår ju vilken kraft det är i vatten när man ser bilderna! Häftigt! =)

    Kommentar av Linnea — 30 mars 2011 @ 15:08

    • Eller hur.😀

      Kommentar av Jeanna — 1 april 2011 @ 12:32

  4. Ser fantastiskt ut Jeanna! Vilka häftiga bilder och vilken tur att komma på en dag med maxutsläpp!🙂

    Kommentar av Susanne — 31 mars 2011 @ 22:29

    • Tack och visst var det tur.🙂

      Kommentar av Jeanna — 1 april 2011 @ 12:36


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

