Jeannas Universum

1 april 2011

Promenad i Brasiliens urskog

Filed under: Animals, South America, Travelling — Jeanna @ 13:34

Efter att ha besökt Paraguay, Argentina och södra Brasilien och gjort ett stopp i Sao Paulo flög vill till delstaten Bahia där vi bland annat tillbringande några dagar på ett naturreservat. Vårt schema dessa dagar var fullspäckade och den sista eftermiddagen på området hade vi ”ledigt” och jag såg fram emot att ta ett dopp i poolen. Vid lunchen den dagen annonserades det att de som var intresserade kunde under den lediga tiden få följa med på en vandring genom urskogen. I min tanke lät det intressant men jag var väldigt trött och längtade ihjäl mig efter att få bada.

När eftermiddagen kom hade jag tänkt om; Hur ofta skulle man få en chans att få promenera runt i en riktig Brasiliansk urskog? Trots att det då hade börjat ösregna och trots att jag var trött och längtade efter bad klädde jag på mig regnakläderna, satte på regnskyddet på min kameraväska och traskade bort till mötesplatsen där jag möttes av nio andra svenskar från gruppen som också skulle följa med. (Vi var alltså bara 10 st av 37 som beslutade att följa med.)

Innan jag nu fortsätter ska ni veta att jag lider av ormforbi. Under hela mitt liv har jag alltid varit livrädd för ormar! Nu har jag iofs kört forbiträning på mig själv så det har blivit betydligt bättre, men jag känner fortfarande ett stort obehag för ormar.

Några dagar inna vi gick på den här promenaden hade vi besökt ett annat reservat i södra Brasilien och vi hade då fått se vilka ormar som fanns i  deras skogar. Skallerormar, kobror, corallormar för att nämna några fanns i denna skara och jo, det fick mig att rygga tillbaka. -Dels är de alla dödligt giftiga och dels är de långt ifrån små!

Denna skollerorm träffade vi på i södra Brasilien. Långt ifrån liten – lika tjock som min arm (trots det var jag framme 0,5 meter ifrån honom och fotograferade. Det var en glasruta emallan förstoss men ändå).

Anyway… Guiderna i naturreservatet kom denna eftermiddag och hämtade oss med bil och sedan åkte vi iväg till den plats vi skulle bege oss ut och promenera på. När vi kom fram delades det ut ormdamasker till oss som vi skulle spänna fast på benen samt att vi fick stränga odrar om att vi var tvugna att hålla oss på stigen. -Det fanns gått om ormar i skogen (speciellt kobror) och de brukade oftast ligga utanför stigarna.  När detta sas och jag spände fast damaskerna började jag känna lite pirr i magen. Men som sagt, hur ofta får man en chans till en sådan promenad?

Två timmar senare var vi tillbaka vid stugorna och vi hade då tagit en lång promenad genom urskogen (utan att ha mött en enda orm). Wow vilken upplevelse det var! Helt underbart! Det gjorde intet att det regnade (för att citera en av männen ”Det var ju i en regnskog vi skulle gå!”) utan det gjorde promenaden nästan mysigare. De som valde att inte följa med på promenaden missade något. (När vi kom tillbaka slängde mamma och jag oss i poolen och låg där i regnet i 1,5 timme tills det blev middag på kvällen).

Ormdemeskerna man fick sätta på sig innan promenaden.

Vakterna vi hade med oss på promenaden och som gick först.

På en liten stig tog vi oss genom sogen.

Tät urskog omslöt oss.

Vi stötte på annolrunda växter, som detta taggträd.

8 kommentarer »

  1. Åh, vad spännande att få vandra i en riktig regnskog, det hade jag gärna gjort om jag fått chansen…men ärligt talat vet jag inte hur många meter in jag vågat gå..jag är ju precis som du livrädd för ormar..fast det är klart med vakter som går före så hade det kanske känts aningens tryggare..he, he jag har problem med att gå i skogen vår och sommar här i Sverige…
    Roligt att du alltid vill dela med dig av dina reseäventyr! Roligt att läsa!

    Kommentar av Hille — 1 april 2011 @ 15:13

    • Det var jättemysigt och något som jag i allafall förmodligen inte kommer att göra så ofta i mitt liv. Och hade jag inte haft ormdamasker på mig och gått med andra människor så vet jag inte hur långt jag hade gått i skogen själv.😉
      Innan var jag med rädd för att gå i skog osv här i Sverige eller bege mig av till sjöar där det fanns gott om orm. (Kommer du tex ihåg att jag vägrade följa med dig och Jessica en sommar till Ljungbacka när ni hade sett huggormar där vid den där ekan.) Men som sagt, jag vet att det är ”all in the head” och jag har kört både kognetiv och behaviouristisk fobiträning på mig själv (skrattar) så det är betydligt bättre nu. Förra sommaren stötte jag tex på en orm när jag en eftermiddag var i Bökejöl och badade. Jag hoppade till, tyckte det var lite obehagligt men sedan gick jag förbi och ner till sjön och badade. (Det hade aldrig hänt förut! Jag hade vägrat bada då!)
      Och tack för att du gillar läsningen.

      Kommentar av Jeanna — 1 april 2011 @ 22:58

  2. Jag förstår att det måste varit en upplevelse! Jag är inte rädd för ormar, men är de giftiga så… men jag är livrädd för orm när hundarna är med… =/

    Kommentar av Linnea — 1 april 2011 @ 17:05

    • Åh, med hundarna hade jag också varit väldig reserverad för ormar!

      Kommentar av Jeanna — 1 april 2011 @ 22:51

  3. Modigt! jag är livrädd för ormar. Tur att du inte mötte någon där iaf.

    Kommentar av Petra — 1 april 2011 @ 19:42

    • Jag är glad att jag inte mötte en orm i skogen, fast…det hade ju varit lite häftigt att kunna säga att man sött på en kobra.😉

      Kommentar av Jeanna — 1 april 2011 @ 22:44

  4. What interesting blog…

    Kommentar av Vacation Rentals — 4 december 2011 @ 05:41

    • Obrigado!😀

      Kommentar av Jeanna — 10 december 2011 @ 06:47


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

