Jeannas Universum

2 april 2011

Mat i tre länder på en dag

Filed under: Dining, South America, Travelling — Jeanna @ 02:32

Den 15 mars gjorde vi något som jag förmodligen aldrig kommer att göra mer i mitt liv. Vi hade frukost i Brasilien, lunch i Paraguay och middag i Argentina. När ni har sett bilderna kommer ni att förstå att vi var väldigt mätta när vi gick och la oss den kvällen!

Frukost i Brasilien

Frukostarna bestod alltid av bufféer. Massa färska frukter och juicer, olika bröd och bakverk, kallskuret och äggröra och korvar. Så mummagott! Just denna dagen beslutade mamma och jag och för att provsmaka deras bakverk som serverades till frukosten. De såg goda ut men smakade knappt någonting, brödet däremot var väldigt gott. (Den färska frukten åt vi en massa av varje dag till frukost, gudomligt är ordet!)

Lunch i Paraguay

Lunchen i Paraguay tror jag att både jag och mamma utser till den godaste maten under hela våran resa. (Maten vi fick på de andra ställerna var absolut inte dålig, inte alls. Men just denna grillrestaurangen hade underbart god mat!) Mitt i restaurangen stod en lång disk mad massa plockmat. Därefter kom kyparna runt vid borden och serverade olika köttbitar på spett tagna direkt ifrån grillen. -All sort kött fick vi välja mellan, från revben till filé och inälvsmat. ”Nummer sju”, kunde de tex yttra när de kom med sina spett och man förstod då vad de kom med genom att titta på den karta som fanns upphängd i restaurangen. (Hela kartan serverades plus kyckling.) Därefter fanns det även en efterrättsbuffé och jösses vilken god glass de hade i det landet! Måste även påpeka att ölen kyldes på ett smart sett; Med hjälpa av isklampar i en behållare. (Och kall öl behövdes, det var fruktansvärt varmt den dagen!)

Middag i Argentina

Middagen den kvällen i Argentina blev självklart BBQ (vilket de är kända för) som grillades ute över öppen eld och även detta var väldigt gott. Till förrätt fick vi sallad och bröd, därefter fick vi smaka på olika korvar och sedan fick vi en varsin 400 gram steak. Till efterrätt blev det en bit glasstårta. Nästan alla drack rödvin ifrån Argentina denna kvällen till maten  men jag höll mig till öl. (Kanske dumt gjort men jag föredrar öl framför vin.)

2 kommentarer »

  1. Vad var det ovanpå den där sista glasstårtan? Jag hoppas (och gissar) på kanderade frön/nötter, men man vet ju aldrig:)

    Kommentar av Cecilia — 4 april 2011 @ 16:34

    • Du har alldeles rätt i din gissning, Cecilia.😀

      Kommentar av Jeanna — 4 april 2011 @ 22:31


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

