Jeannas Universum

11 april 2011

Gangsters i Paris

Filed under: TV — Jeanna @ 10:34

Igår kväll råkade jag zappa förbi ”Dokument utifrån” och blev helt fast i det som visades: Kriminella i Paris. Nu är jag inte faschinerad av kriminella som sådant, utan jag blev helt fast i programmet eftersom jag kände mig helt ovetande av det som jag fick se. Jag kände det som att jag levde i en skyddad värld och att jag inte förstod hur mycket brott, vapen, droger och uppgörelse det fanns där ute i världen (eller i Paris som det handlade om i detta fallet).

En kille sålde en stor mängd vapen månadsvis till maffian och olika knarklangare i Paris som smugglades in från forna Joguslavien. En kille fick man följa med till Holland där han hämtade 135 kg hasch och 9 kg kokain (!!!) som han sedan smugglade in i Frankrike och såldes vidare i Paris. Denna resan gjorde han 3-5 gånger i månaden. (Det är ju en ofantligt stor mängd droger som bara EN kille för in i Paris! Vidare tjänade han 450 000 Euro på bara den resan kamerateamet fick följa med på.) En annan kille stal bilar och hade någon aparat ifrån Ryssland som gjorde att man kunde starta vilken bil som helst. (Denna apparat var specialgjord för biltjuvar och fanns bara i ca 100 exemplar världen över och kostade 10 000 Euro att köpa in.) En annan kille var numera ute ur fängelset och jobbade som marknadschef för ett företag inne i Paris  men hade förr varit en ökänd bank och värdetransportrånare.  -När eftertexterna rullade fick man dock veta att denna killen återigen hade varit inblandad i ett rån där en polis hade mördats.

Man fick följa med dessa killarna i sitt dagliga liv i den undre världen och jag blev f-a-n mörkrädd och fick ångest vissa stunder av programmet. -Jag har aldrig fattat i vilket stor omfattning alla dessa undre affärer har och hur utbrett det var. Men, det som kanske förvånades mig mest var att de alla hade fru och barn och utåt sett levde ”svenssonliv”. Ingen visste vad de gjorde. Eller som den ena killen sa: ”När jag lämnar mina barn på dagis vet inte dagisfröknarna vad jag gör när jag gå till jobbet…”

Jag känner mig fortfarande totalt ovetandes och mörkrädd…

2 kommentarer »

  1. Jag missade tyvärr programmet igår, hade gått och lagt mig. Ska se om jag kan hitta någon repris!

    Tyvärr är det så världen ser ut i dag – det är sorgligt. Och ibland är det bättre att inte veta… MEN man får inte glömma bort att de allra flesta inte är kriminella, inte använder droger och är plågoandar på samhället – det finns så många fina människor som är beredda att ställa upp, hjälpa till och bidra med mycket gott. Bara Röda Korset har samlar in 667 miljoner kronor till Japan efter tsunamin – det finns fortfarande hopp för människan. =)

    Kommentar av Linnea — 11 april 2011 @ 15:11

  2. Jag brukar inte alls titta på dokument utifrån men just i söndags råkade jag som sagt zappa förbi. Väldigt förtjust i dokumentärer som jag är fastnade jag… (Tror att det finns att titta på på SVTplay på nätet om inget annat.)

    Nej, de flesta är inte kriminella men jag blev ändå lite smått rädd för att det var så pass utbrett som det var i denna dokumentärer. Och som du säger; Det finns många goda i vårat samhälle.😀

    Kommentar av Jeanna — 12 april 2011 @ 11:03


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

