Jeannas Universum

12 april 2011

Dessa förbaskade statusuppdateringar

Filed under: Daily Life, Uncategorized — Jeanna @ 15:51

En helt vanligt dag på FB innehåller ett hel massa statusuppdateringar i alla möjliga katogerier. Vissa får mig att le/skratta, vissa får mig att bli förvånad och andra får mig att vilja slå huvudet i väggen!  Nu pratar jag inte om någon speciell person utan följande är rent allmänt; Jag kräks på flera av de kategorier av statusuppdateringar som man kan läsa.

Att jag redan tycker illa om den kategorin som innehåller allt en människa gör under en dag har jag redan uttyckt här på bloggen. -Behöver man verkligen deklarera för omvärlden att man äter en smörgås, har varit och handlat i matvaruaffären och nu väntar på att potatisen ska koka klart? Vem f-a-n bryr sig rent ut sagt vad en person har för sig alla delar av dagen? Vad anser denna personen att jag ska göra med alla de statusuppdateringarna som pumpas ut på FB under en ooch samma dag? ”Jaha, så X sitter och läser tidningen på balkongen och ska snart hoppa in i duschen. Undra vad som händer näst i denna spännande följetong?” Är man en kändis och har en massa fans så kan jag förstå poängen i det hela (att folk vill veta vad man gör menar jag) men helt vanliga svenssonmänniska? Eller, tror dessa människorna att deras liv är rysligt intressanta och lever i en bubbla? Och/eller är dessa människorna bara ute efter uppmärksamhet och suktar efter kommentarer?

Alla dessa jäkla ”Sätt denna som din status om du…” så följs det med ”har de bästa barnen som finns”, ”älskar din mamma” eller ”har någin i himlen som du saknar” eller liknade. Va? Vad f-a-n rent ut sagt? Varför? Helt meningslösa satusuppdateringar! Om jag tex har barn så är det väl underförstått att jag anser att de är de bästa barnen som finns? Och om någon som har barn inte har satt de raderna som sin status, skulle det tolkas som att de ansåg att de inte hade de bästa barnen sam fanns. -Så jäkla löjligt och så meningslöst!

Blogginlägg på FB… Om man har en blogg så vet väl ens vänner om det på FB och de som vill läsa den gör väl det? Och de som vill veta direkt när ett nytt inlägg kommer upp på en blogg prenumererar väl för tusan på bloggen? (Det har jag iallafall flera som gör på min blogg och antar att det är därför.) Varför behöver man lägga upp sina blogginlägg på FB? Behöver man verkligen så mycket uppmärksamhet att man skriker till FB-världen: ”Me, me, me… Titta på mig! Nu har ett nytt inlägg på min blogg dykt upp! Nu måste ni (på direkten) läsa om mig/mitt liv och vad jag har att säga/vad som har hänt! (Okej,nu ska jag själv erkänna att jag förr i tiden ibland la upp inlägg på FB men insåg sedan att det faktiskt var patetiskt och att folk inte skulle behöva påtvingas mina inlägg.)

Alla inlägg som har att göra med ”Snälla gå in och rösta på mitt bidrag i den och den tävlingen”. -Näää det tänker jag inte! Jag har moral och jag tänker inte hjälpa dig att fuska! Visst kan jag rösta i tävlingen, MEN jag tänker rösta på det bidrag som jag tycker bäst om.

Folk som har kommit i bråk med en kompis/pojkvän och lägger upp dråpliga uppdateringar om dessa människor som sin status. Okej, folk bråkar och har olika åsikter om olika saker, men jag vill faktiskt inte veta vad någon tycker om den ena eller andra människan och speciellt inte på ett sådant uthängande sett. ”X är ett jävla as och har slängt ut mig. Tro inte på de elakheter han säger om mig bla bla bla!” Ledsen men i mitt tycke är in FB ett ställe att skriva sådant på.

…tilläggas ska också att det självklart finns många människor på FB som förgyller ens tillvaro. Cissi kommer alltid med roliga ”språkrebusar” (lek med ordens betydelser), Susanne lägger upp fina bilder och tipsar om filmer och i söndagskväll la Linnea upp veckans roligaste statusuppdatering (för att nämna några). (Linnea – Jag fick läsa om din uppdatering flera gånger för jag trodde först jag hade läst fel och sedan skrattade jag halva natten åt det!)

14 kommentarer »

  1. hihi vad jag skrattade åt ditt inlägg. Men visst du har ju rätt. Men jag kan erkänna att jag är en sådan som uppdaterar min status en hel del =)

    Kommentar av Emma Justad — 12 april 2011 @ 16:58

    • Vad du gör och inte gör på FB ska jag först påkeka att jag inte har en aning om eftersom vi inte är vänner där. Sedan har jag inget emot att folk uppdaterar sin status ofta, det är vad som skrivs som jag hänger upp mig på.

      Kommentar av Jeanna — 13 april 2011 @ 10:11

  2. Hehe Du har så rätt!

    Kommentar av Petra — 12 april 2011 @ 19:41

    • 😀😀😀 Det är min åsikt iallafall och min sanning så finns det säkert många som inte håller med mig.

      Kommentar av Jeanna — 13 april 2011 @ 10:12

  3. hihi vad roligt att jag förgyllde din söndagskväll.. jag skrattade själv åt det hela kvällen. Och var så klart tvungen att dela med mig på jobbet i måndags.. Det roliga var också att mina sambo sa ”jaha du valde att dela det med resten av världen…” hihi.. jättekul tyckte jag.

    Jag håller verkligen med dig om det du skriver i övrigt. Även om jag kan känna att jag också uppdaterar min status ibland med saker som kanske är ointressanta för andra.. hehe. men men…

    Kommentar av Linnea — 13 april 2011 @ 08:55

    • Det var jätteroligt, Linnea! Och det var nog första och sista gången jag kommer att få läsa det som en status, hihi, för vad är oddsen?😉
      Du uppdaterar inte alls din status med ointressanta saker! Dessutom syftade jag på personen som hela tiden uppdaterar sin status med ingenting…

      Kommentar av Jeanna — 13 april 2011 @ 10:14

  4. haha ok… =)
    Jag kan faktiskt skratta åt det där fortfarande… det var bara så himla sjukt… vad är oddsen att jag just då ska kolla ner på sigge när han sover och se att han har hela snoppen ute och sen kommer han i soffan – när han sover. Hallå liksom… vad händer???
    Jag har en sån bild på jobbet som jag kolla på ibland som jag alltid kan skratta åt… det är nog mest jag som tycker att den är så rolig faktiskt, men jag ska se om jag kommer ihåg och kan lägga ut den så du får se. =)

    Kommentar av Linnea — 13 april 2011 @ 12:28

    • Det ÄR skitkul! (Eller så har både du och jag dlålig humor?)

      Kommentar av Jeanna — 13 april 2011 @ 15:42

  5. tihi… nu har jag hittat bilden… den kommer snart.😉

    Kommentar av Linnea — 13 april 2011 @ 18:35

    • Fantastiskt!😀 Tack så mycket!

      Kommentar av Jeanna — 13 april 2011 @ 20:42

  6. Tack för de vänliga orden Jeanna!🙂 Du vet att jag håller med dig! Kram

    Kommentar av Susanne — 14 april 2011 @ 00:29

    • Det var så lite så och tack.😉

      Kommentar av Jeanna — 14 april 2011 @ 16:23

  7. Nej vi är väl inte vänner där längre, du tog ju bort mig…

    Kommentar av emma — 14 april 2011 @ 06:14

    • Det gjorde jag, ja.

      Kommentar av Jeanna — 14 april 2011 @ 16:24


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

