Jeannas Universum

12 maj 2011

”Jag tror jag har tappat en grön liten groda vid poolen…”

Filed under: South America, Travelling — Jeanna @ 07:09

Porto Seguro, en historisk plats i Brasiliens historia. Det var där som portugiserna först gick i land när de kom till kontinenten år 1500 och det var är som Brasilien blev Brasilien.

Vi kom dit sent en kväll och trots mörkret kunde jag skymta både havet och stranden där ute i skuggorna och jag såg fram mot att morgonen skulle komma så att jag skulle få se allt i dagsljus. Natten kom och gick och efter frukost begav sig mamma och jag oss av till stranden. På morgonen hade det regnat och blåst och luftfuktigheten var så hög att jag hade svårt att fotografera eftersom det skapades imma på min lins så fort jag tog bort linsskyddet. Pustande och något irreterad försökte jag göra det bästa av situationen och ta bilder ändå fastän jag blev föga nöjd med resultatet.

Jag tog några bilder på stranden och dess omgivning och beslutade mig sedan för att plocka fram Mr Froggy så att även han skull få lite semesterbilder.  Jag öppnade väskan och möttes av ett tomt innehåll, Mr Froggy var inte där! Jag tänkte snabbt i mitt huvud att jag måste ha tappat honom för innan vi lämnade hotellet hade han legat i min väska ; Det sista jag hade gjort innan vi gick till stranden var att låta Mr Froggy possera vid poolen.

Om jag ska vara riktigt ärlig så blev jag lite ledsen. Jag och Mr Froggy hade gjort flera resor ihop och att bli av med honom mitt i min Sydamerikaresa pga att jag inte hade varit uppmärksam eller försiktig nog fick faktiskt mig att känna vemod. Stacksrs Mr Froggy! Han låg säkert tappad i någon vattenpöl längs med vägen eller så hade kanske ett barn hittat honom och tagit med honom hem? -Ett barn som skulle smutsa och snora ner honom och brutalt kasta honom hit och dit och inte alls ta så väl hand om honom som jag skulle ha gjort! (Ja, eller som jag hade gjort fram tills att jag lyckades bli av med honom.)

Mamma och jag lämnade stranden bakom oss och längs med vägen till hotellet letade jag efter Mr Froggy men utan resultat. När vi kom tillbaka till hotellet gick jag runt vid poolen och vid resturangen men nej, Mr Froggy syntes inte till någonstans. Jag gick till receptionen och med ett leende på läpparna (för jag visste ju hur korkat det skulle låta) sa jag på engelska till killen som stod bakom disken: ” Hej, jag tror att jag imorse tappade en liten grön groda, ett gosedjur, vid poolen. Det är inte så att någon har hittat den och lämnat in den?”

Killen pekade på rummet som angränsade till receptionen och försvann in genom dörren och en värme spred sig i min kropp. -Åh, någon hade hittat Mr Froggy! Killen återvände och i sin hand höll han en…engångs poncho. ”Här”, sa killen på dålig engelska och log och jag insåg då han inte hade förstått ett ord av det jag nyss hade sagt till honom. Visserligen hade det då börjat ösregna ute och när jag hade sagt ”vid poolen” så hade jag pekat ut så jag kunde kanske förstå att man kunde tolka det som att man frågade om något sort skydd mot regnet…tja, om man nu inte förstod någon engelska vill säga.

Jag gjorde ett nytt försök och på en neutral engelska sa jag så tydligt som jag kunde:”Nej, efter frukosten tappade jag en grön groda vid poolen. Ett gosedjur, du vet, en sådan som barn leker med.” Killen såg förvirrad ut och jag pekade återigen mot  poolen och höfte med händerna på hur stor Mr Froggy var. ”Ett gosedjur…en groda…grön…en leksak…jag tappade honom vid poolen tror jag.”  Killen pekade undrande på handukarna som låg vid receptionen och som man kunde låna om man ville bada i poolen, men jag skakade på huvudet för att påpeka att det inte alls var några handdrukar som jag frågade efter.  Fanns Mr Froggy där någonstans insåg jag då att det inte skulle bli lätt att få honom av denna killen.

En spontan tanke dök upp i mitt huvud om att jag skulle börja sjunga och dansa ”små grodorna” men jag insåg lika snabbt som tanken dök upp att det skulle vara en meningslös illustration; Ingen utanför Sveriges gränser vet väl vad den sången handlar om? (Jag ska erkänna att jag då faktiskt nästan började skratta för jag undrade vad killen hade tänkt om jag faktiskt hade börjat dansa och sjunga små grodorna? –Att det var en groda jag hade frågat efter hade han i alla fall aldrig kunnat räkna ut!) Jag grävde i mitt huvud för att försöka komma underfund med vad ”groda” hette på spanska (för det kanske hette liknakde på portugisiska?) men jag kunde inte för mitt liv komma på på det.

Killen tog fram ett papper och penna och bad  mig skriva det engelska ordet på det jag ville ha. Med stora bokstäver skrev jag FROG samtidigt som jag upprepade det muntligt flera gånen. ”Frog?” sa killen härmande och tittade på pappret och sedan stod han tyst en stund och tittade förvånat på det jag hade skrivit. Just där och då kunde jag inte tyda hans reaktion. Blev han förvånad för att han då insåg vad jag frågade efter och tyckte att det var det konstigaste/mest korkade/ mest oväntade han hade hörtså  att han inte visste vad han skulle säga. Eller, förstod han fortfarande inte vad jag ville ha och trodde att han skulle förstå om han läste och sa ordet högt för sig själv flera gånger?

Killen ryckte ovetande på axlarna mot mig och jag insåg att ordet ”frog” fick honom att förstå lika mycket som om jag hade försökt läsa och och tyda ett japanskt ord. Jag tittade mig runt omkring för att se ifall det fanns någon som skulle kunna tolka åt mig men nej, bortsett från några andra svenska medresenärer var vi ensama i receptionen. Jag tog pappret igen och började (så gott jag kunde) att rita en groda och jag hann inte mer än att få huvudet färdigt förrän killen glatt utbrister ”Sapo!” Killen pekade uppspelt på min teckning ”Sapo! På portugisiska heter det sapo!”, sa han och sken som solen! Han tecknade åt mig att vänta och ringde sedan ett telefonsamtal och när han hade lagt på pekade han bort mot poolen. Där borta kom en städerska gående och i sin han höll hon min Mr Froggy!”  Städernsan räckte generat över Mr Froggy och vände sedan snabbt på klacken och jag ropade lyckligt ”Tack så jättemycket!!!” efter henne på potrugisiska och i ren upphetsning kramade jag om min gröna lille vän.

Mr Froggy hade kommit tillbaka hem till mig!

 Tillägg 1: När jag sedan kom upp till mamma på hotelrummet och berättade vad som hade hänt yttrade hon förvånat: ”Kunde du rita en groda så att han förstod vad du menade?”  (Ska erkänna att jag själv är förvånad för bild har aldrig varit min starka sida.)

Tillägg 2: En svensk medresenär berättade senare att han hade sett och hört hela händelsen i foajen och tyckte det var det roligaste han hade varit med om på länge.

Mr Froggy på stranden i Porto Seguro, eller det var här han saknades men han fick ändå en bild där han närvarar i ande.

2 kommentarer »

  1. haha vilken härlig historia och skönt att han kom hem igen!😉

    Kommentar av Linnea — 15 maj 2011 @ 11:13

    • Jaa, min lille groda! Vad glad jag blev när han dök upp igen!😀

      Kommentar av Jeanna — 16 maj 2011 @ 10:24


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

