Jeannas Universum

16 maj 2011

Min Gud

Filed under: Religion, Thoughts — Jeanna @ 10:05

I Sverige finns ingen Gud, ingen allmän och högt uttalad. De flesta svenskar är inte religiösa och skulle nog aldrig få för sig att sätta stämpeln Kristen (eller annan religiös inriktning) på sig. Och om man nu har någon sorts tro så ”Tror man på något” och man skulle aldrig få för sig att vilja placera in sig i ett fack och i min erfarenhet så vet man heller inte riktigt vad man tror på för man har inte sökt svaren. (Hur många utav er har tex läst nya testamentet?) ”Men något tror man väl på”, och så är det inget mer med det.

Min personliga erfarenhet har alltid varit att det har varit lite töntigt att ha en högt uttalad Gudstro och en stark sådan om man är svensk. (Folk kan tex bli lite obekväma när de ser korset runt min hals.) Varför förstår jag dock inte? Varför är det så hemskt att tro på en Gud i detta landet? Handlar mycket om oförståelse? (Svenskar har eorhört dåliga kunskaper om religion har jag märkt!) Visst, Sverige är det landet där kyrkan och stat är mest åtskillt i världen och det är bra i min mening (det är så det ska vara) men måste det innefatta ointresse och okunskap?

Jag har en Gudstro och har alltid haft den och denna tro växer sig bara starkare och starkare. För att göra er bekvämare, kära läsare, på denna punkt så att ni vet vart ni har mig (för det kan ju vara lite jobbigt att inte veta) kan ni placera in mig i den krista, lutherska och protestantiska tron med en liberal inriktning. Kortfattat betyder det att jag inte tror att jorden skapades av Gud för 6000 år sedan, jag har inget emot homosexuella utan alla är Guds barn i mina ögon, jag är emot dödsstraff och jag är för abort. (Andligt är jag egentligen emot abort men inser att det praktiskt aldrig skulle kunna fungera.) Min tro är av fritt val; Jag är inte uppvuxen med den eller ”intvingad” i den på annat sätt och jag har heller inte valt min tro som en form av en livskris.

Jag är och har alltid varit en sökare och detta är vägen jag har funnit och den växer sig bara starkare. Jag är kristen och det skäms jag inte för och det hymlar jag inte det minsta med! Dock väljer jag att inte konstant trycka ner min tro i halsen på er för väljer folk i min omgivning att inte ha en Gudstro ska de heller inte behöva påtvingas att stå ut med min.

Men en stark Gudstro, det har jag…

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

