Jeannas Universum

20 maj 2011

Hortensia

Filed under: Flowers — Jeanna @ 09:19

En av mina absoluta favoritblommor är hortensia. Jag har alltid tyckt att de är vackra men jag blev förälskad i dom under min och mammas slottsträdgårdsresa i England 2005. Under en veckas tid åkte vi  i augusti månad runt (i buss) i det Engelska landskapet och överallt fanns stora och vackra buskar med utslagna hortensiorblommor i olika nyanser. Det var så vackert!

För er som inte har så bra koll på hortension kan jag nämna att den rosa och blåa busken är samma sort men att färgen på blomman avgörs av vilken sort jord den planteras i. Planteras den i en jord och vatten med ett lågt PH-värde blir blomman blå medan den i basiskt eller neutral jord blir rosa. (Min favoritfärg bland hortensior är den blåa nyansen.)

Anyway… Igår handlade jag två hortensior i vit nyans (den sorten som är en krukväxt, inte den som man plantera ute) och de står nu i mitt badrumsfönster.  Varje gång jag nu går in i badrummet lyser hela jag upp.


11 kommentarer »

  1. Men Jeanna🙂 har du gjort ett slottsträdgårdsresa!! Detta vill jag också.

    Kommentar av Anna — 20 maj 2011 @ 20:13

  2. Absolut har jag det!😀😀😀 Fast, du och jag kan göra en trädgårdsresa ihop, jag gör gärna en slottsträdgårdsresa igen för det var så vackert!🙂 Vill du hänga med till Paris kan vi besöka Monets trädgård (jag och Susanne har beslutat oss för att åka dit och gå på Moulin Rouge -Mamma har redan besökt både dessa och jag är lite avundssjuk).

    Kommentar av Jeanna — 23 maj 2011 @ 19:35

  3. Jag är med!!

    Kommentar av Anna — 25 maj 2011 @ 19:28

    • Jaaaa! Vad kul!😀😀😀
      KRAAAAM!

      Kommentar av Jeanna — 26 maj 2011 @ 17:12

  4. Härligt med en trädgårdsresa! =) Det är ju så kul att inspireras av hus, trädgårdar, odlingar osv. =) Jag gillar också hortensia, men just nu har jag en annan favorit – rudbeckia. Jag köpte en vit och en gul till min mamma på morsdag! Vi har ingen trädgård så jag får vänta med egna!

    Kommentar av Linnea — 26 maj 2011 @ 07:43

  5. Jag tycker om trädgårdar; Jag finner dom lugnande och andligt inspirerande. (Tyvärr är jag dock inte hemma så mycket att jag kan göra iordning och sköta om min trädgård så mycket som jag önskar.) Men som du skriver: Det är kul att inspireras av hus, trädgårdar och odlingar osv.😀
    Åh, Rudbeckia.🙂 Hm, inte riktigt min favoritblomma men jag kan ändå se varför det är din favorit.🙂

    Kommentar av Jeanna — 26 maj 2011 @ 17:18

  6. Jag har så många favoritblommor – men som sagt jag har fastnat för en viss typ av rudbeckia, den stora, helst rosa varianten av echinacea. =) Men vem kan motstå syren, liljekonvalj, spirea, rosenspirea, löjnantshjärta, liljor, rosor… mm mm…😉

    Kommentar av Linnea — 27 maj 2011 @ 09:25

    • Ah, men den varianten av echinacea är fin, jag kan förstå att du gillar den om du även tycker om rudbeckia.🙂
      Själv är lijlor, orchidé och amaryllis några favoriter. Men å andra sidan älskar jag så många blommor att det är svårt att välja…

      Kommentar av Jeanna — 27 maj 2011 @ 19:22

  7. Åh jag ska nog ta och fixa till en inlägg om det här på min blogg så ska du se precis vad jag menar! =)

    Kommentar av Linnea — 28 maj 2011 @ 11:20

    • Åh ja, gärna!😀 Det ser jag fram emot.

      Kommentar av Jeanna — 28 maj 2011 @ 19:22

  8. […] Interior Design — Jeanna @ 15:02 Kommer nu ihåg att jag i början på sommaren köpte vita, stora hortensior  till mitt köksfönster? (Om inte så klicka på länken.) Dessa vackra blommor har nu bytt färg […]

    Pingback av När Hortensiorna inte längre är vita « Jeannas Universum — 22 september 2011 @ 15:02


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

