Jeannas Universum

27 maj 2011

Jag tycker inte om gulan

Filed under: Family — Jeanna @ 08:24

Till frukost när jag växte upp hade pappa och jag en speciell rutin när vi åt ägg: Jag åt först upp locket på vitan, lämnade över ägget till pappa som åt upp gulan och sedan åt jag upp resten av vita. -Jag tycker inte om gulan, vare sig till smak eller konsistens; Så har det alltid varit och så kommer det förmodligen alltid att förbli. (”Har du inte lärt dig ännu ät äta gulan?”, frågade farmor nästan förfärat igår när jag berättade mitt fortsatta förhållningssätt till ägg.)

Nu är jag en väluppfostrad tjej: Hade jag blivit bjuden på ägg så hade jag ätit upp allting men äter jag ägg själv eller om jag äter ägg i nära och käras samvaro så åker gula bort.

Hursomhelst… När jag första morgonen på min och Lukas helg ihop lagade frukost frågade jag honom om han villa ha kockt ägg och till svar fick jag: ”Det finns gula i ägget. Jag tycker inte om gulan!” Först tänkte jag att han hade väl ätit ägg innan när han var yngre med sedan gick mina tankar över till: ”YES!!! Min älsklingspojke har fått något från sin faster! Det finns något av mig i honom som annars är så mycket Jamie (till utseendet) och farfar Percy (till personligheten). ” Så kan man iofs tycka att det är synd att han utav sin faster inte fick något mer begåvat eller mer användningsbart är just en egenhet när det gäller ägg. Men, å andra sidan ska man väl vara glad för det lilla?

4 kommentarer »

  1. Jag kan förstå det där, jag har väldigt svårt för rinnig gula… inte alls gott. Då brukar jag ge det till hundarna och koka ett nytt. Men du äter väl gulan i allt annat antar jag?

    Kommentar av Linnea — 27 maj 2011 @ 08:36

    • Rinnig gula är det värsta tycker jag, men även hårdkockt gula väljer jag att plocka bort. Men när det inte är ren gula äter jag det, som i omelett tex eller när det är inbakat i något.🙂

      Kommentar av Jeanna — 27 maj 2011 @ 09:07

  2. Precis så gör min dotter och Anders faktiskt, han äter upp gulan och hon äter vitan, härligt :))

    Kommentar av Anna — 27 maj 2011 @ 20:33

    • Hihi, har Ella sådana idéer för sig också? Då får hon och jag och Lukas bilda klubb!😉

      Kommentar av Jeanna — 28 maj 2011 @ 08:01


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

