Jeannas Universum

31 maj 2011

Min studentbal ano 1998

Filed under: Memories, myself and I — Jeanna @ 22:45

På begäran från Linnea kommer här lite bilder från min studentbal.

(Eftersom jag var utbytesstudent i USA i ett år tog jag studenten ett år senare än vad jag egentligen skulle ha gjort.)

När det gällde min studentbalklänning letade jag och mamma med ljus och lyckta; Vi var runt i hela Blekinge, Småland och Skåne, men ack nej, jag hittade ingen som jag ville ha… Till slut ritade jag en egen klänning som jag sedan tog med mig till en sömmerska och lät sy upp.

Året jag tog studenten fick jag gå dubbel på studentbalen med min nuvarande vän Annicka (då kände hon och jag varande endast lite flyktigt). Nu menar jag absolut inte att förlöjliga någon men kavaljeren jag och Annicka fick var väldigt speciell. För det första var han så smart att gränsen till något annat var hårfin (om ni förstår vad jag menar?). Skulle jag eller A gå på toaletten under kvällen blev han lite smått nervös för det ingick inte i hans tidsschema ”Ni får 5 minuter på er, tjejer!”, sa han och trummade med fingrarna. -Va???(Jo shit pommes frites att försöka gå på toaletten på 5 minuter med min klänning med en massa underkjolar och med långa handskar mm. -Bara att ta sig in genom toalettdörren var en bedrift. (Jag kan nämna att jag fick lyfta upp klänningen och liksom lägga den upp på sidan för att komma in genom dörren.) Och för att inte tala om köerna till toaletterna med så många tjejer på ett och samma ställe.)  När vi satte oss till bordet uppgav han ämnen som vi kunde prata om och som han hade tänkt ut, bland annat klargjorde han att han var något av en expert på DNA så hade vi frågor var det bara att ställa. Och så höll det på helakvällen. Jag vet att det är väldigt taskigt men jag och A orkade till slut inte med honom; Vi ville ha roligt så efter middagen och första dansen struntade vi i honom och roade oss på annat håll.

Jag hängde en hel del med Jens under kvällen och dansade glatt med andra killar och hade så jäkla roligt! När balen tog slut var vi ett gäng som traskade ner till hamnen och försökte komma in på Båten; Vi tyckte att vi skulle få komma in gratis så fina som vi var, men nej, det fick vi inte. Till slut blev jag bjuden på en balefterfest och än idag vet jag inte hos vem jag var och vilka alla andra var som var där (jag kände inte en kotte). Jag tror mamma hämtade mig någon gång mellan 4-5 på morgonen…

Jäkla vad roligt det var! Och det var så kul och trevligt att se alla så uppklädda, att dansa till ett live storband och äta trerätters med fin dukning! (Jag älskar ju sådant där!)


Jag och min kavaljer innan balens början. Hrm, jag måste gnälla lite också för Annicka och jag fick endast en halvvissen ros ifrån hans föräldrars trädgård samt att vi inte fick någon champange in i bilen! Va? (Annat var det på min brors bal när jag höll i vett och etiketten!)


Tyvärr har jag ingen bättre bild på håruppsättningen. Men eftersom jag hade pärlhalsband och pärlarmband hade jag även en uppsättning med pärlor i håret. (Hrm, när jag sedan var och hämtade bilderna hos fotografen ifrågasatte han varför jag hade haft det uppsatt om man hade mitt ”vackra hår – Det skulle ha varit utsläppt istället”.

6 kommentarer »

  1. Du var jättefin på balen! Verkligen vacker! Vad roligt att få se! Önskar jag hade liknande att visa, men har inga digitala bilder tyvärr. Vi fick själv välja vem vi skulle gå med, min kavaljer skadade knät kort innan, men jag fick en fantastisk kavaljer som jag hade jättekul med hela kvällen. Min mamma sydde min klänning som gick i grålila med spetsliv, empirskärning. Jag hittade såklart ingen klänning jag heller!

    Kommentar av Linnea — 1 juni 2011 @ 09:11

    • Tack så jättemycket, Linnea!
      Synd att du inte har bilder på din klänning som du kan lägga upp för jag hade jättegärna velat se den. Den låter i vilket fall som helst vacker! (Och det förvånar mig inte det minsta att du själv ritade den!)
      Vad kul att ni själv fick välja kavaljerer. Vi littade som sagt och jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om det. Det har ju både sina för och nackdelar.)

      Kommentar av Jeanna — 3 juni 2011 @ 21:03

  2. Vad vacker bild! Och vilken fin klänning , fint fint..

    Kommentar av Anna — 1 juni 2011 @ 20:36

    • Tack så jättemycket!😀
      Jag vet inte hur du såg ut på din studentbal men du var en jättervacker brud!
      Ett litet tillägg till alla er andra: Anna hade ett jättefint prinsessbröllop på ett slott. -Hur många tjejer drömmer inte om ett sådant bröllop när de är små? -Anna fick det!🙂

      Kommentar av Jeanna — 3 juni 2011 @ 20:24

  3. Riktig kul att se era ”gamla” blder. I usa hade jag en kort svart klänning med arme boots (fick mygla in dessa och ta på mig dem efter det att vi kommit in på balen). På väggas bal en lång svart känning som jag fått ärva av min högstadie lärare.

    Kommentar av Linda Blixt — 3 juni 2011 @ 21:11

    • Jag har faktiskt sett bilder på din amerikanska studentbalsklänning. Jag och Sara gjorde det hemma hos dig, kan det ha varit på din student tro? Själv så gick jag aldrig på studentbalen i USA (SNYFT SNYFT!!). Jag var en ”junior” när jag pluggade där och balen var för ”seniors”, vi juniors fick dock gå ifall en senior bjöd oss som deras date men jag blev aldrig bjuden. Buhu! (Så här i efterhand tycker jag att det är lite synd för jag hade jättegjärna gått!)
      Var läraren Eva tro? Vars klänning du fick ärva menar jag.
      Rolig historia med Arme Bootsen!😀

      Kommentar av Jeanna — 4 juni 2011 @ 08:24


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

