Jeannas Universum

8 juni 2011

Projekt Kök

Filed under: Interior Design — Jeanna @ 20:23

Hösten 2009 renoverade jag mitt kök för att jag stod inte längre ut med hur den förre ägaren hade haft det. (Mitt hus är byggt 1999/2000 och jag och min fd flyttade in i huset oktober 2004.) -Hur tusan det är möjligt att köpa min fd kökstapet år 2000 är för mig en gåta! -En senapsgul stuckaturtapet med oranga blommor! Jag har hatat den tapeten och jag har hatat köket sedan vi flyttade in! Så jäkla fult!!! (Den fd ägaren var en man på runt 60 år och uppenbarligen gillade han den tapeten. Anledningen till att jag och min fd inte gjorde iordning köket var att han hann att flytta innan vi kom så lång (vi la all tid på att bygga klart huset, terassen, muren och trädgården), och tur är väl det för nu har jag fått som jag ville ha det. -Jag om min fd hade inte alls samma smak. )

För er som inte har varit hemma hos med innan jag gjorde om mitt kök eller om ni inte kommer ihåg hur det såg ut kommer några bilder här:

Hösten 2009 vitlaserade jag taket, målade listerna och fönstret vitt, gjorde mig av med den där förbaskade stuckaturtapeten och tapserade nytt som jag sedan målade vit. Slutligen bytte jag alla handtagen på skåpen samt bytte den fd fula taklampan mot spotlights. (Jag har även bytt lampan över köksbordet och att montera ihop den var varken roligt eller lätt.) Egentligen hade jag då även velat kakla om men eftersom jag aldrig hade gjort det innan vågade jag inte. (Det där kakelt är också en ful historia – olika frukter mot en vit bakgrund! *Pustar* Igen, jösses så fult. Hade nu kakeln varit släta hade det lätt gått att åtgärda men nu var det inte så. Iallafall…nu stod jag inte ut längre med det kaklet så jag slog ner det och igår kaklade jag om mitt kära lilla kök.

Ta-da, mitt kök är färdigt. Tja, nästa iallafall, ska spika upp en förlägningssladd också och lägga upp gardinerna. (Jag bytte gardiner idag till vita eftersom det kändes mer sommrigt. Annars har jag ett par helt lila gardiner i nyans med stolarna, men de kommer upp till hösten igen.)

(Bilderna förstoras om man klickar på dom.)


10 kommentarer »

  1. Det blev jättefint – vad duktig du är! Och jag håller med dig om kakel och senapsgult.. iiuuuhh inte riktigt mitt val heller.

    Kommentar av Linnea — 8 juni 2011 @ 20:45

    • Tack vännen.
      Kaklet och tapeten var så fruktansvärt fult, Linnea! (Jag ska se om jag kan hitta en närbild på både tapeten och kaklet på min gammla dator när jag kommer hem igen.)

      Kommentar av Jeanna — 8 juni 2011 @ 21:00

  2. Vilken skillnad! Häftigt. Är det tavlor eller målat på de där två kvadraterna med svarta ”krummelurer”, fina va de i vart fall. Hur var det, hade inte du köpt kakal plattor ngnstans med ”orient” mönster eller har jag fått det från ngn annanstans (har kanske snurrat till det totalt)?

    Kommentar av Linda Blixt — 8 juni 2011 @ 21:50

    • De svarta krumelurerna är varken tavlor eller påmålat utan väggdekorationer som man klistrar på väggarna. (Det är självhäftande klister på baksidan så man kan lätt flytta på dom.) Jag hade först en annan stort med ett annat mönster men de var jättedåliga och trillade ner hela tiden så jag bytte till slut:
      https://jeannasuniversum.wordpress.com/2009/10/28/vaggdekorationer/#comments
      Japp, jag köpte mosaik i USA som jag drog med mig hem men det passade inte så bra som jag hade tänkt mig så jag ska ha det till ett annat projekt istället. ;o)

      Kommentar av Jeanna — 8 juni 2011 @ 22:04

  3. Jättefint Jeanna! Tänk vad lite vit färg (eller ganska mkt vit färg) kan förändra ett rum TOTALT! Och det nya kaklet ser finemang ut =) Jag har en senapsgul tapetdel i mitt hus också i kombination med gulnad furupanel och jag HATAR verkligen detta och ser det vitt framför mig varje gång jag passerar där… Måste bara ta mig tiden att ta tag i det också, för det SKA bli vitt där!!! =)

    Kommentar av Susanne — 9 juni 2011 @ 13:18

  4. Tack tack, Susanne.
    Men eller hur, en rejäl dos med färg kan göra underverk i ett rum!😀
    Men du ha barn och djur i huset och då är det inte alltid så lätt att få tiden att räcka till… Men jag ser fram emot att få se ”efterbilder” på ditt rum framöver.🙂

    Kommentar av Jeanna — 9 juni 2011 @ 14:34

  5. jättefint! duktig du är!

    Kommentar av Marina — 9 juni 2011 @ 19:45

    • Tack Marina.

      Kommentar av Jeanna — 9 juni 2011 @ 20:30

  6. Det är helt otroligt vad mycket snyggare allt blir när bakgrunden blir vit!:D Senapsgult framhäver nog inget snyggt, hur hårt man än anstränger sig.

    Kommentar av Cecilia — 14 juni 2011 @ 12:32

    • Jag håller med dig! Att bara ändra färgen på väggar och tak gör en ofantlig stor skillnad!🙂

      Kommentar av Jeanna — 14 juni 2011 @ 13:17


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

