Jeannas Universum

9 juni 2011

Bröllopsfotograf

Filed under: Photography, Wedding — Jeanna @ 09:45

Vad jag nu skriver vill jag inte alls ska misstolka! Det är inte på något sett menat som kritik mot andra fotografer i mitt närområde!

När jag blir bokad som bröllopsfotograf brukar folk bli lite förvånade när jag svarar på frågan hur många bilder som ingår i priset. -Anlitar man mig får man samtliga bilder som jag tar; Man får alla digitalt i färg plus att jag väljer ut och redigera passande bilder till svartvitt. (Tex, det senaste bröllopet jag fotograferade i 1,5 timme (vigsel+ traditionella bröllopsbilder) resulterade i 418 st färgbilder plus 55 bilder i svartvitt.) Så jobbar inte andra fotografer.

Nu ska jag inte nämna några namn (och som sagt, detta är ingen kritik utan jag jämnför bara) men om vi ska ta två andra fotografer häromkring har de följande prislista:

Bröllopsfotografering i ca 1,5 timme (dvs vigseln plus traditionella bröllopsbilder):
Fotograf 1: 3 200 kronor, 8 st framkalalde bilder ingång i briset
Fotograf 2: 4 995 kronor, 35 st digitala bilder ingår i priset.
Hos båda fotograferna kan man därutöver köpa till mer bilder och det kostar mellan 190-125 kr st beroende på hur många bilder man väljer att köpa.

Jag förstår att man som fotograf och företagare vill tjäna pengar och inget ont om det. -Man ska helt klart veta sitt värde och kunna ta betalt för det! Absolut! Men, om man ser på det objektivt hade jag personligen inte velat ha extra utgifter vid bröllopet. Vad jag menar är att man kanske har siktat in sig på att betala 4995 kr för bröllopsbilderna men inser sedan att man får lägga ut ytterligare 2000 kr för att få de bilder som man vill ha.

Jag kanske inte är det smartaste försäljkningskvinnan på denna punkten, men det är okej för det siktar jag heller inte på att vara: I mitt pris finns inga tillägg utan man får precis alla bilder, redigerade och klara att framkallas.

8 kommentarer »

  1. Hur mycket tar du för er heldag/kväll vid bröllop då? Vi har fått ett mycket bra pris av en fotograf här i närheten nämligen =)

    Kommentar av emma — 9 juni 2011 @ 15:41

    • Det beror helt och hållet på var, när och hur Emma… Jag har inget fast pris på det sättet utan olika paketpris beroende på hur brudparet vill ha det.

      Kommentar av Jeanna — 9 juni 2011 @ 15:46

  2. Det är väldigt dyrt att gå till en fotograf – och man får inte så mkt för pengarna – i form av konkreta bilder. Så jag håller med dig. Men det är ju lite så här – så fort det heter Bröllop – oavsett vad det är – så kostar det alltid lite mer. T ex buketten – säger du bröllopsbukett så har det redan gått några hundralappar.

    Kommentar av Linnea — 9 juni 2011 @ 17:40

  3. Mmm, jag håller med dig. En fotografering hos en fotograf kostar mycket och speciellt som du påpekat vid bröllop. -Sedan tillkommer bilderna man ska ha, tackkorten och förstorningarna bla bla bla,,, Nu hade jag personligen gärna lagt en hel del pengar på en bröllopsfotograf för jag vet vad jag vill ha och det är vackra minnen för livet. (Jag är grymt kritisk på en sådan sak och jag vet att man får lägga ut en del del om man ska få de bättre fotograferna. Tja, eller iallafall kostar de två tjejerna jag gillar häromkring en väldig massa pengar men så är de väldigt bra också.) Och visst, jag förstår varför det kostar. En kamerautrustning och kanske studio till kostar en väldigt massa pengar (jag har tex lagt flera månadslöner på min kamerautrustning och studio jag är långt ifrån klar med allt som jag vill ha) samt att man därutöver betalat för personens kreativitet och det är egentligen den som allt hänger på. En viss fotograf här omkring där jag bor är väldigt bokad och ligger på en mellannivå när det gäller priserna; personligen så gillar jag dock inte alls hans bilder! Så finns det en tjej i Karlshamn och en kvinna i Sölvesborg som tar helt gudomligt bra bilder men de kostar som sagt lite mer men det är verkligen värt det! (appråpå detta måste jag göra ett inlägg på bloggen om en bekant till mig som sparade in på bröllopsfotograf genom att anställa en släkting.)

    Jag har vänner som har fixat både bröllopstårta, brudbukett, håruppsättning och sminkning avsevärt billigare än vad det normalt skulle ha kostat genom att inte berätta att det var till ett bröllop det skulle användas.😉 Smarta tjejer tycker jag!🙂

    Kommentar av Jeanna — 9 juni 2011 @ 18:21

  4. Det är oerhört viktigt att det är någon som tar bra bilder på ens stora dag. Bilderna ska man ha med sig hela livet och det är helt klart värt att lägga sina slantar på. Du är väldigt duktig vill jag bara tillägga🙂 kram ses på måndag

    Kommentar av Anna — 9 juni 2011 @ 20:48

    • Jag håller med dig, man måste hitta en fotograf varst stil man gillar och som man litar på att kunna leverera det man vill ha. Så måste jag säga att få beundran ifrån dig på denna punkten hoppas jag du vet att jag värdesätter lite extra!😀 Tack Anna! (Måste tillägga att jag ser fram emot måndag, vännen!)

      Kommentar av Jeanna — 9 juni 2011 @ 20:56

  5. Ja men jag håller helt med – klart det kostar – så är det ju! Och absolut – utrustning kostar!! Vi har en duktig tjej här som fotar allt möjligt – bland annat tog hon min brors smygbröllopsbilder som blev jättefina. HOn har bra priser också! Har faktiskt funderat på att kontakta henne och fråga om hon skulle vilja ta studiobilder på mig och hundarna – vill ju ha något på oss, något speciellt – inte ligga på luddigt fårfilt tillsammans!😉 Jag är ju inte jätteintresserad av studiobilder a la Svenssons om du förstår vad jag menar. Och innan – för några år sedan var jag väldigt bortskämd med fotografer som jag kände och har tagit massor av bilder med dem. Har aldrig varit hos en fotograf i en studio på det sättet faktiskt… hm… nu blev mitt inlägg här lite flummigt känner jag…😉 Poängen är väl att jag inte gillar för arrangerade bilder, jag gillar inte melerad målad bakgrund, nakna barnrumpor på en luddepläd osv. Det är svårt att hitta den andra sorterns fotografer känner jag. Eller de finns ju – men man får leta lite mer kanske..

    Kommentar av Linnea — 14 juni 2011 @ 15:39

  6. Jag har faktiskt funderat på det som du skriver: Att ha man som dig jobbat som modell så måste man ju bara väldigt bortskämd med snygga och bra bilder på sig själv! (De bilderna jag har sett utav dig har alla varit skitsnygga och bra!) När man sedan ska ta ”vanliga” bilder hos/med en fotograf måste man väl vara rätt kritisk eftersom man har alla de andra bilderna att jämnföra med?

    Tyvärr har jag ingen koll på fotograferna i Växjötrakten så jag kan inte hjälpa dig…

    Kommentar av Jeanna — 15 juni 2011 @ 11:29


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

