Jeannas Universum

14 juni 2011

”Excuse me, are you walking?”

Filed under: Stories, Travelling, Uncategorized — Jeanna @ 19:44

Det var andra kvällen i Amsterdam. Vi hade varit och ätit på kvällen och sedan tagit oss en varsin irish coffee på resturangens terass innan vi beslutade oss för att dra oss tillbaka till hotellrumen; Vi var alla trötta efter dagens intensiva schema samt att värmen hade satt sina spår, vi ville bara gå och lägga oss.

På vägen tillbaka till våra rum beslutade jag och S oss för att springa inom det McDonalds som låg vid vårat hotell; Det var varmt och vi behövde något att dricka som vi kunde ta med oss upp på rummet. Sagt och gjort, vi promenerade omvägen till Macdonalds.

När vi kom fram bestod dörren av automatiska sjutdörrar som glider åt sidan, likt de som finns på kustpilen. Vi gick fram till dörren, men de öppnades inte. Både jag och S sträckte fram och tillbaka våra händer framför dörren men den öppnades fortfarande inte. Vi började göra ännu större rundade rörelser framför detektorn men nej, dörren förblev oöppnad. Jag kunde se hur de som satt där inne och åt tittade på oss som om vi var IQ-befriade som inte lyckades öppna en dörr (vad då, var vi ifrån landet eller vad?) Sedan slog det mig att det måste sett ut om om vi höll på med en rekonstruktion av Karate Kids ”wax on, wax off” där vi stod med våra runda handrörelse och jag började genaste att skratta.

En röst vid sidan ropande något mot oss. Vi vände oss om och lite längre bort möttes vi av blickarna från en familj som satt och åt sina McDonaldsburgare. ”Förlåt?”, sa jag på engelska. ”Det har precis stängt”, svarade mannen tillbaka på engelska. ”Vill ni handla är drive thru fortfarande öppen”, fortsatte samme man. Vi tackade för informationen och gick bort mot drive thrun.

Jag tittade på den kön av bilar som stod och väntade vid drive thrun och yttrade nästan med nederlag i rösten till S: ”Ska vi ställa oss i denna kön?” Nu räknade jag visserligen inte bilarna men de var minst ett 10-tal som stod där och väntade på att få uppge sin beställning. S log och gick bort mot kön och ropade mot mig. ”Kom här nu, det är väl ingen som känner oss här!” och ställde sig sedan bakom den bilen som precis höll på att ropa sin beställning i mikrofonen. Nu brukar jag absolut inte vara en sådan som tränger sig men just där och då hakade jag på S och hoppade in bakom bilen som var först. (Dessutom så protesterade ingen så vi stod kvar.)

Bilen framför oss körde iväg och jag gick fram till mikrofonen och ropade på engelska att jag ville ha en stor Cola Zero och en Cola. Det blev tyst på andra sidan en stund innan killen svarade mig något som jag inte uppfattade så jag upprepade min beställning en gång till. Åter igen blev det tyst innan det tillslut hördes en röst som sa på engelska: ”Ursäkta mig, men går ni?”Ja,” svarade jag skrattande. ”Eeeh… Var snäll och gå fram till luckan!”, fick jag till svar.

Jag och S trängde oss förbi de två bilar som nu väntade på att få betala det de precis hade beställt och gick fram till luckan. ”Hej hej”, sa jag till den ugna kille som satt där och så upprepade jag återigen min dryckesbeställning. Killen satt helt tyst och tittade på oss som om vi var stora fån. ”Eeehhh?”, uttrycka han förvånat, ”Var det eran tur nu?”, och tittade sedan ut ur luckan mot de två bilar som stod utanför. ”Nej…det var det kanske inte? Vi skulle gå fram till luckan…”, svarade jag tafatt. ”Jag menade att ni skulle gå fram till luckan när det var eran tur!, konstaterade killen och tittade på oss som om vi var västa bönderna som saknande kompetensen att umgås med andra människor. ”Jaha…” fick jag fram lite tafatt så pep jag och S tillbaka i kön och trängde oss återigen i framför den bilen där vi nyss hade stått. (Jag undrar vad folken i bilarna trodde att vi höll på med så som vi sprang omkring.)

Till slut kom vi fram till luckan och killen tog då lite smått skrattande emot våran beställning samtidigt som han skakade på huvudet… Men vi fick våra drycker till slut så bjuder jag och S på resten…

2 kommentarer »

  1. Ha-ha, vad kul!

    Kommentar av Cissi — 15 juni 2011 @ 10:17

    • Jag och S skrattade gott åt att iallafall!😉

      Kommentar av Jeanna — 15 juni 2011 @ 11:06


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

