Jeannas Universum

12 september 2011

En natt i spökhuset

Filed under: Stories, Supernatural — Jeanna @ 23:28

Omröstningen om inlägget som skulle publiceras idag fick en klar vinnare med stor majoritet: ”Helgens spökhändelser”, så här har ni den. Enjoy!

Helgen som gick skulle ha blivit min första lediga helg på 13 veckor och jag hade sett fram emot att hålla mig hemma och göra allt ifrån absolut ingenting till alla mina måsten. Ett telefonsamtal vid middagstid i fredags fick mig dock på andra planer. Egentligen hade jag först ingen lust men men insåg snabbt att det kunde vara kul att får komma iväg till en ny plats och lära känna lite nya människor och när allt kommer omkring: Är inte livet för kort för att bara sitta hemma själv och uggla en hel helg oberoende av hur mycket man har att göra? (Platsen och namnen på personerna som var med kommer jag att skydda i denna historien.)

Innan mökret föll i fredags hade jag packat min väska och begav mig av söder ut. Platsen jag skulle till var ny för mig men jag följde slaviskt den vägbeskrivning jag hade fått och när jag väl kom fram parkerade jag min bil framför ett stort trevåningshus där jag skulle tillbringa kvällen och natten. En stund senare hade jag fått en rundvandring av huset (som var så stort och hade så många rum att jag senare gick fel flera gången) och jag hade blivit presenterad för alla de andra.

Timmarna gick och mökret föll. Samtalen flöt på om allt mellan himmel och jord men det återkom alltid till att det påstods spöka i huset; Några av dom som hade varit där förut delade med sig av historier som de fått höra om röster, fotsteg,  gestalter, saker som ramlade ner av sig själva, telefoner som fick fnatt och om personer som hade dött där. De andra blev allt mer uppskrämda (samtidigt som de påstod att det inte fanns några spöken) medan jag började mysa i kroppen; Befann jag mig i ett riktigt spökhus tro?

Klockan passerade midnatt och en av tjejerna försvann för att hämta en kofta. En knapp minut senare kom hon tillbaka med ett stelt ansiktsuttryck och höll upp sin mobil: ”Min telefon ringde precis till sig själv. Det var mitt nummer som stod på displayen!” , sa hon samtidigt som hon visade det missade samtalet. Hon hann inte mer än säga de orden förrän en av de andra tjejernas telefon började ringa och med skräckslagen röst yttrade denna tjej medan hon höll upp den för oss: ”Nu ringer min mobil till sig själv! Det är mitt egna nummer som visas!” Hon slängde ifrån sig mobilen och vi andra tittade tyst på varandra.

Vi beslutade oss för att koka kaffe och gick bort till köket (som lång i andra änden av huset). Medan kaffet rann ner gick de andra tjejerna ut för att röka och jag gjorde dom sällskap för att få lite luft. Några minuter senare återvände vi till köket och till vår stora förvåning möttes vi av en stängd och låst köksdörr. Vi tittade på varandra. ”Låste du dörren till köket, Jeanna, innan du gick ut?” , sa den ena tjejen och tittade förvånat på mig. Jag upplyste dom om att när jag gick hade dörren stått öppen och dessutom hade jag inte en endaste nyckel till huset. (Till alla skeptiker kan jag nu upplysa om att dörren var en dörr av det slag som behövde låsas med nyckel och dessutom fanns det inte en möjlighet till att dörren skulle kunna ha blåst igen. Och hade den blåst igen så hade den omöjligt kunna låsa sig själv!) Vi hämtade en nyckel, tog kaffet med oss och begav oss av till andra änden av huset igen.

Jag och de andra tjejerna fortsatte att prata medan vi drack kaffet och natten flöt på lugnt. Efter en stund beslutade de andra tjejerna att gå ut ock röka igen och jag passade på att uppsöka toaletten. Jag hann inte mer än sätta mig på toaletten förrän någon började rycka hårt i toalettdörren och skrattande yttrade jag högljutt: ”Ja, vänta! Jag är stax klar!” Dörren fortsatte att rycka hårt och medan jag tvättade händerna skrattade jag ”Lugna er!” Dörren slutade rycka precis när jag skulle ta i handtaget för att låsa upp och när öppnande möttes jag av absolut ingen alls. Det fanns ingen utanför och jag började känna kalla kårar i kroppen. Det här började bli obehagligt.

Jag väntade utanför toaletten och när de andra tjejerna kom in igen berättade jag vad som hade hänt, om de trodde på mig vet jag inte. (Och nej, någon av dom kan omöjligt ha ryckt i dörren och sedan hunnit springa ut!) Vi återvände bort till andra änden av huset och medan vi gick såg jag hur en svart gestalt passerade ena dörren. (Detta valde jag att hålla tyst om eftersom jag kände att de inte behövde skrämmas upp mer.)

Efter den händelsen förblev natten lugn och när vi sedan alla körde hem dagen efter hade inget mer oförklarit hänt. Fastän jag var där och fastän jag såg och upplevde allting…vet jag inte vad jag ska tro. Hade jag tillbringat natten i ett spökhus?

 

 

 

4 kommentarer »

  1. Fy fan vad spookie. Jag Hade fan flippat ur om jag varit med. Vincents mob gjorde också så en gång. När vi åkte med cinderella över till finland. Mitt i natten ringde det, vincent ringde sin egen mob =/ och jag svarade. Och i andra änden kunde jag höra honom prata. Mycket underligt då han låg mitt framför mig och sov.. Jag har fortfarande ingen förklaring på detta..

    Kommentar av jenna — 13 september 2011 @ 07:16

  2. Det har hänt mig också en gång på färjan mellan Tyskland och Sverige. Då ringde min mobil upp mig när jag kommit in i Tyskland, tydligen var det röstbrevlådan som på något sätt ringde upp sig själv. Men jag har aldrig varit med om att telefoner ringer så i helgen. när vi är I sverge och dessutom har teckning.

    Kommentar av Jeanna — 13 september 2011 @ 11:19

  3. Ja du Jeanna du är med om massor läskiga och konstiga saker…=)

    Kommentar av Marina — 13 september 2011 @ 19:00

    • Men visst är jag!🙂

      Kommentar av Jeanna — 15 september 2011 @ 07:40


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

