Jeannas Universum

15 september 2011

Bedriften att köra vilse mellan Växjö och Ryd

Filed under: Travelling — Jeanna @ 08:42

Igår var jag och hämtade min nya kamera i Växjö (jag har inte sålt min gamla utan har nu två). Eftersom platsen jag skulle till låg i västra Växjö körde jag samma håll som jag brukade köra när jag körde till mitt Ex, via Olofstöm och Ryd och kör sedan mot Alvesta men viker av på vägen på väg 23 mot Växjö. (Nu kanske flera utav er idiotförklara mig som inte kör via Tingsryd men enligt en vägbeskrivning jag gjorde på en viss internetsida när jag var ihop med mitt ex var det den vägen man skulle köra om man skulle till västra Växjö. Nu i efterhand kan jag säga att det är betydligt bättre att köra via Tingsryd, dels är det raka vägen (det går inte att köra vilse!) och förmodligen går det även snabbare!)

Efter att ha köpt min nya kamera och tillbehör och uträttat lite andra ärenden satte jag mig i bilen igen och begav mig av samma väg hemåt, dvs väg 23. En bit efter Växjö är det vägarbete, en maskin puttrade sakta fram och gjorde de där hacken i mitten av vägen, vilket resulterade i att långa köer uppstod. Någonstans i den där kön och krypandet längs med vägen tappar jag bort vart jag är och glömmer var det ska stå på skylten där jag ska svänga av och därför svänger jag av där jag tror jag är rätt. Ett par hundra meter in på vägen upptäcker jag att jag är fel men beslutar mig att fortsätta köra för att slippa kön ute på den andra vägen; Rimligt borde jag väl komma ut på rätt väg efter ett tag tänker jag, men ack nej. Jag kommer fram till flertalet olika korsningar där Växjö alltid visas åt ena hållet på skyltar och eftersom jag är på väg bort från Växjö väljer jag alltid att svänga åt det motsatta hållet. Efter att ha kört runt i över 30 minuter är jag helt vilse och förstår inte vart jag är, ortsnamnen är helt okända för mig och vägarna blir allt mindre. Till slut inser jag att jag har kört i en cirkel och kommit tillbaka där jag hade varit 10 minuter tidigare. Utan varken karta eller GPS i bilen ringer jag mamma (som dels är smålänning och dels har en jäkla koll på orterna där uppe). Jag får knappt luft som jag skrattar när mamma svarar men lyckas till slut pipa: ”Mamma, du kommer aldrig tro mig! Jag har kört vilse och jag vet inte hur jag kommer härifrån!” Jag kan upplysa om att mamma tyckte nästan att det var roligare än vad jag tyckte!

Efter att ha rabblat upp olika ortsnamn som jag hade  passerat lyckas mamma med kartans hjälp komma underfund med vart jag är och hur jag ska köra för att komma hem igen. Nu är jag inte så hemskt ledsen att jag hamnade på villovägar för min väg hem blev över Åsnen vilket var väldigt vackert och jag stannade längs med vägen och fotograferade flera gånger! Samtidigt måste jag ändå säga: Att lyckas köra vilse mellan Växjö och Ryd är en jäkla bedrigt!

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

