Jeannas Universum

17 november 2011

Troll Hunter

Filed under: Movies, Videos — Jeanna @ 23:07

Dags för ett nytt filmtips och ett norskt sådant: Troll Hunter (eller ”Trolljägaren” som den heter på svenska.) Filmen gick upp på biograferna i Norge i slutet av oktober 2010 och har sedan dess nått stor framgång världen över. Jag hörde först talas om denna filmen förra året men glömde bort den men fick upp ögonen för den igen nu när jag var i Chicoppe och lokaltidningen gjorde ett lovordande repotage om den.

Filmningen känns som en rip off på ”Blair witch pojekt”, dvs handhållen amatörfilmning i dokumentäranda. Dock vill jag ändå påstå att jag bryr mig inte att konceptet är snott pga filmens underhållningsvärde. Filmen klassas i genren Fantasy och Horror, men jag hade även velat lägga till att den är en komedi! På flera ställen skrattade jag med genom denna filmen och den är i mitt tycke fyllt av komiska inslag. Stycket med polackerna som kommer och levererar en björn är tex briljant roligt samt Trolljägarens kommentarer om hans egna jobb (riktade mot den norska regeringen). Att trollen dessutom kan lukta sig till ifall man är kristen fick även mig att skratta.

Filmen handlar om tre filmstudenter som beslutar sig att göra en dokumentär om mord i nord Norge som ska ha begåtts av björnar. De lär känna en man som påstår att brotten egentligen är gjorda av troll och studenterna för följa med honom ut på trolljakt.

Filmen är helt klart sevärd och jag gillar att den är norsk! Förstår man norska kommer man förmodligen tycka att filmen är roligare än om man inte gör det eftersom på flera ställen är de roliga inslagen (i mitt tycke) roliga pga av hur de sägs (vilket annars försvinner bort om man endast läser undertexterna). Även om jag personligen inte blev rädd av filmen kan jag förstå att andra kanske kan bli det (?) om man nu är lättskrämd.

Filmen har betyget 7,1 på imdb.com

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

