Jeannas Universum

29 november 2011

Svenskar som inte vill hjälpa…

Filed under: Daily Life — Jeanna @ 23:57

För ett tag sedan besökte jag en viss stor matvaruaffär. När följande händelse inträffade stod jag precis innanför dörrarna och skulle byta en DVD jag köpt till Lukas som visade sig vara sönder.

När jag nu står där vid disken och väntar på att tjejen som tagit emot den söndriga DVD ska komma tillbaka med en ny, hör jag höga skrikande röster utanför. Jag vänder mig om och ser hur en ung tjej och kille står och skriker på varandra på en av de familjeparkeringar som finns precis utanför matvaruaffärens ingång. Skriken blir allt högre och tjejen börja gråta och paret börjar att slåss. En samling med människor börjar hopa sig både utanför vid bilen och innanför vid dörrarna och alla står bara och tittar på utan att göra något. Tjejen börjar att gråta allt mer och öppnar till slut baksätet och plockar ut ett barn på vad jag uppskattar vara runt ett halvår gammal. Med barnet i famnen springer hon in i affären och sjunker sedan ihop gråtandes innanför dörren. Gråtandes sitter hon där och folksamlingen skringras och alla går iväg på på sina håll och ignorerar den stackars gråtande tjejen.

Vid det här laget har jag nu fått tillbaka DVD:n och går fram till tjejen (som nu sitter med en mobil i handen som hon pratar i). Jag frågar hur det är med henne och ifall jag kan hjälpa henne med något. Tjejen reser sig upp med barnet i famnen och tackar för erbjudandet med säger att hon inte behöver någon hjälp. Hon går ut igen och killen i bilen kommer tillbaka och de åker iväg.

Behöver jag säga att jag blev upprörd över att ingen annan än jag brydde mig om tjejen? Vad jag inte nämnt är dessutom att detta paret inte var svenskar och jag undrar ifall deras utseende och  det språk de skrek till varandra på orsakade att de andra svenskar som bevittnade händelsen valde att inte bry sig?

Fy säger jag bara!

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

