Jeannas Universum

16 mars 2012

Då tar vi det här igen…

Filed under: Photography — Jeanna @ 04:15

Trots att jag har tagit upp detta här innan verkar folk inte förstå så vi tar det här igen… Nej! Jag kan inte bara komma och ”ta lite bilder” (gratis) när vänner och vänners bekantar behöver en fotograf! -Det är en sak om jag själv erbjuder mig att ta bilder gratis som en present, men att förutsätta det och att förväntar sig det är (fan!) nonchalant emot mig!

Till en början med har jag lagt hyfsat mycket pengar på min kamerautrustning , dvs 50 000 kr (2 st kamerahus Canon EOS 7D, 4 st olika objektiv och extern blixt…och mer kommer snart att tillkomma), därutöver har jag även studioutrustning hemma. Vidare, ska jag fotografera ett bröllop en dag i sommar innebär det att jag då behöver tacka nej till andra jobb (och att då förvänta sig att jag ska jobba gratis för någon en dag när andra hade kunnat betala mig med respekt är arrogant). En heldags bröllopsfotografering kostar mellan 15 000-23 000 (beroende på fotograf) och ifall jag nu ska jobba gratis åt någon: Säg mig då vad de personerna hade tänkt hjälpa mig med för att spara in likvärda pengar? (Förmodligen inte ett skit!)

”Men du ska ju ändå gå på bröllopet, då kan du väl fotografera?”. Till det vill jag säga att det är helt skilda saker att gå på ett bröllop som gäst och som fotograf. Som gäst kan man slappna av och ha kul och dyka upp i tid till vigseln i kyrkan och sedan dricka champang (om så önskar) och slå klackarna i taket på dansgolvet. Som fotograf missar man mycket av det sociala eftersom man ”springer runt” överallt och dokumentera dagen/kvällen och man kan inte slappna av på samma sett eftersom man behöver vara alärt och vara med överallt. Och jag dricker absolut ingen alkohol på ett bröllop om jag ska fotografera!

Sist och inte minst verkar folk inte förstå att det är inte bara att ”ta lite bilder”, det är så mycket annat runt omkring! Man behöver träffa paret först och prata om hur de vill ha bilderna och hitta en plats för porträtten. Man behöver åka till kyrkan för att kolla ljus osv. Efter bröllopet ska bilderna sedan gås igenom och redigeras och det tar sin lilla tid, det kan ta flera dagar beroende av vad det är för bilder. (Eftersom jag har som princip att alla bilder jag tar ingår i priset blir det en hel del jobb: En heldags bröllopsbilder brukar bli mellan 1500-2000 st.)

Så nej… Jag kan inte bara komma och ”ta lite bilder”!

4 kommentarer »

  1. Jättebra skrivet, men synd att du ska behöva det om jag så säger. Men folk förstår inte det där och har ingen respekt för det. Men jag är helt med dig hur du menar och tycker att det är självklart, synd att folk har så lite koll!

    Kommentar av Linnea — 16 mars 2012 @ 17:45

    • Jag tror att du pga ditt modellande har en helt annan insikt och förståelse för det här när det just gäller foto.

      Jag är inte ute efter själva pengarna egentligen utan det är principen. Eller om jag säger så här… Även om min familj hjälper mig med något så visar jag uppskattning till dom i form av olika saker eftersom dom har lagt sin tid på mig! När Jamie och mamma var här i höstas tex och och hjälpte mig med veden köpte jag presenter till dom som tack. https://jeannasuniversum.wordpress.com/2011/09/05/vedjobb/

      Jag tycker inte om att bli tagen för given och jag skulle själv aldrig få för mig att anta att någon skulle lägga en massa tid på mig utan att få något för det. Man ska känna sig uppskattad tycker jag. 🙂

      Kommentar av Jeanna — 20 mars 2012 @ 10:41

  2. Ja precis, tiden är ju oersättlig och att fota och allt efterarbete och planering – det tar tid. När jag ”jobbade” men en fotograf som jag gjorde mkt fotojobb med så planerade vi lång tid innan, man kanske handlade in saker t o m, och sen tog det typ hela eller halv dagen att fota samt komma iordning – sminka, klä sig, klädbyte, hår – samt hans del då med arrangemanget runt i kring med ljus och sånt. Och sen har jag ingen aning om hur mkt tid han la vid dator och på framkallning – för han framkallade det mesta i mörkerrum på det gamla hederliga sättet så att säga. Så jo, det tar väldigt mkt tid och det kanske är så att folk inte förstår det eftersom de flesta inte har den erfarenheten – det är heller inte som att gå till en fotostudio i stan och knäppa av lite studiobilder… mot en marmorerad bakgrund (gillar inte såna bilder alls… ).

    Kommentar av Linnea — 21 mars 2012 @ 21:27

  3. Jag måste bara skriva det här också… Det är ju ingen som förväntar sig att jag som snickare eller målare eller något annat bara ska komma och måla lite eller bygga en altan gratis.. eller? Så samtidigt som man kanske inte kan förstå hur långt tid saker tar kan man ju ändå visa varje människa respekt för dennes färdigheter och inte ta några tjänster eller dylikt för givet.

    Kommentar av Linnea — 21 mars 2012 @ 21:31


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

