Jeannas Universum

29 juni 2012

NKOTBSB in concert

Filed under: Concerts, Memories, Music — Jeanna @ 02:01

Jag var ett stort NKOTB-fan när jag var 13 år! Jag hade hela mitt rum fullt med posters och deras musik spelades för jämnan på min stereo. Min ”kärlek” som 13-åring var Joey McIntyre,”minstingen” i bandet och jag trodde på fullaste allvar att jag skulle kunna bli ihop med honom i framtiden. (Nu så här i efterhand kan jag inte låta bli att skratta åt detta tänkande.)

2 november 1991 stod jag på Scandinavium i Göteborg och såg deras konsert. Jag skrek, jag grät, jag sjöng och jag dansade och jag lovade mig själv att nästa gång de kom till Sverige så skulle jag se dom igen…

Åren gick, NKOTB splittrades och de kom aldrig tillbaka till Sverige förrän i år då de gav sig ut på en turné tillsammans med Back Street Boys. Nu ska jag i ärlighetens namn erkänna att jag så här i efterhand faktiskt inte tycker att KNOTB:s låtar är jättebra, det var nog mer själva konceptet som jag var så förälskad i som 13-åring och inte att det gjorde fantastisk musik (eller det tyckte jag säkert då). BSB å andra sidan har faktiskt flera bra låtar i sin repertoar men när de slog igenom var jag för gammal för att lyssna på pojkband.

Hur som heslt, jag tillsammans med två BSB-fans (Malin och Lina), drog till Malmö den 13 maj och tittade på konserten. Vi var ute i god tid och stod och köade en lång stund och hamnade på andra raden (wiii!) och den där kvällen var en upplevelse i riktig nostalgianda! Under 2 timmar kändes det som man var 13 år igen och jag fick flera rysningar och ljuva minnen under konsertens gång.

Helt ärligt ska jag erkänna att NKOTB inte är ”kids” längre, de är trots allt födda mellan 1968-1972, och det märks och det känns lite konstigt att de sjunger låtar med texter som är ämnade för tonårskillars som ”If you go away, girl” och ”My favorite girl”. Men det var ändå en sann upplevelse som gav en flera leende. Killarna i NKOTB får 3 utav 5 möjliga poäng för konserten.

BSB å andra sidan var bra! Så pass att de faktiskt fick ett litet fan i mig! De har bättre låtar än NKOTB och de gjorde en bättre show och det ska de ha en eloge för och de får 4 poäng av mig!

Jag ska tillägga att jag och de andra tjejerna (Malin och Lina) hamnade på lite olika platser under konsertens gång och jag befann mig plötsligt mitt ibland den svenska New Kids Armen (som välkomnade mig). Sedan dess har jag blivit inbjuden till både offentliga och hemliga gruppen och det är ju onekligen intressant må jag säga….

Konserten börjar och killarna sänks ner från en hög plattform. Skriken i arenan är hysteriska och jag får en flashback till konserten 1992 och får rysningar.

20 cm var jag ifrån Joey McIntyre. Tänk ifall jag som 13-åring hade vetat att jag som 34-åring skulle få vara så nära honom, jag hade nog dött på fläcken!

Back Street Boys ger järnet under konserten…

…och bjuder på en riktigt fantastisk underhållning!

NKOTB sjunger de där balladerna som man konstant lyssnade och trånade till som 13 åring. (Vilka minnen!)

NKOTB bjuder även på de mer ”tuffa” låtarna som kom lite senare i deras karriär då de slutade sjunga ”girl” i sina låtar.

De båda banden säger farväl till sina fans iklädda Swedenjackor.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

