Jeannas Universum

19 juli 2012

Emma

Filed under: Emma, Family, Pelle — Jeanna @ 14:23

Jag har fått en dotter, tja eller vad man nu ska kalla det… Nu är det inte så att det en dag helt plötsligt dök upp en liten flicka med UPS eller att jag i hemlighet har gått runt och varit gravid, nej… Däremot har Pelle en dotter vid namn Emma och hon har nu (givetvis) även blivit en del i mitt liv.

Emma fyller snart tio år. Hon är liten och nätt och har långt, blondt hår. Hon är en riktig hästtjej och har egen häst men det finns även en liten teaterapa inom henne och hon är glad och sprallig.

Emma kommer inte att vara en ofentlig person här på bloggen och det kommer inte att dyka upp några bilder på henne. Däremot kommer hon i mitt blogguniversum att vara med i kulisserna och att nämnas vid namn, men det kommer att stanna vid det.

Sedan hur jag refererar till henne förutom att nämna henne vid namn har jag ännu inte bestämt. ”Styvdotter” och ”plastdotter” tycker jag låter hemsk och så förlagat på något sätt. Jag tror Emma refererar till mig som sim ”låtsasmamma”, men att kalla henne för min ”låtsasdotter” har jag ännu inte tagit ställning till. Jag ska tänka på saken men är tacksam för synpunker.

4 kommentarer »

  1. Vad spännande och det måste kännas ganska nytt ändå! Det kan ju bli en komplex situation men jag tror att det kommer funka jättebra mellan er. Jag håller med dig om att plastmamma och styvdotter inte låter så kul, är Emmas mamma i livet? Jag skulle nog ha inställningen att hon är Emma rätt och slätt.

    Kommentar av Linnea — 20 juli 2012 @ 10:09

    • Jag var lite spänd i början att det skulle uppstå spänningar över att det kom in en ny kvinna i hennes pappas liv, men som tur är har allt gått smärtfritt och varit okomplicerat.🙂 Det har nästan varit för enkelt med Emma känns det som, allt har gått så bra och hon har verkligen varit urgullig och glad över att hennes pappa har träffat mig.🙂
      Hennes mamma lever och bor några km ifrån gården. Hon och Pelle separerade i vintras…

      Kommentar av Jeanna — 20 juli 2012 @ 12:44

  2. Jag tror inte det behöver vara komplicerat, det KAN vara det men behöver absolut inte bli det. Bara var den du är och ta henne för den hon är så tror jag som Linnea, att allt kommer att flyta på av sig själv och bli hur bra som helst!🙂 Du beskriver ju dessutom redan att allt går bra och att ni kommer bra överens.

    Jag tycker bonusdotter alternativt extradotter är betydligt trevligare än styv- och plast…tycker man kan använda dessa uttryck även om man inte har egna barn. Hon är ju en bonus i ditt liv numera! Och du blir automatiskt bonusförälder, en extravuxen i hennes liv.

    Bara låt det komma av sig själv…det gör det när ni hittat era roller sinsemellan. Gratulerar till att Emma och du får lära känna varandra!🙂

    Kommentar av Susanne — 22 juli 2012 @ 16:43

    • Tack Susanne för dina råd och synpunkter! Bonusdotter låter ju bra tycker jag så det ska jag köra på!🙂

      Allt rullar på bra (än så länge iallafall) mellan mig, Emma och Pelle och det känns så skönt! Jag tror dessutom att jag kan tillföra saker i Emmas liv som hon inte har haft innan och det känns ju lite extra kul och bra. Bakning tex är en sådan sak🙂 Emma tycker om att baka men inte haft någon att baka med innan och tada…nu har hon mig i sitt liv med alla mina bakatataraljer😉 Hon och jag kommer att bli mästerbakarna ihop😉

      Kommentar av Jeanna — 22 juli 2012 @ 23:27


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

