Jeannas Universum

31 oktober 2010

Powder

Filed under: Movies, Videos — Jeanna @ 20:05

En av mina favoritfilmer är ”Powder” från 1995 (bygger på en bok skriven av Robert B Young). Indirekt handar den om livsåskådning men den handlar även om hur vi som människor förhåller oss till det som anses udda och hur vi blir rädda för det vi inte förstår oss på. Jag älskar det här manuset och önskar att jag själv hade skrivit det! Den här filmen är så vacker och hela filmen berör en!

”When sheriff Barnum investigates the death of an elderly rural resident, he discovers a teenage grandson living in the basement. Raised by his grandparents, he has experienced the world only through books, never leaving the family farm. He is sent to a state home for boys where he has trouble fitting in socially. His odd appearance and unusual abilities cause the small town residents to fear and ridicule him. However, not all are afraid. Some begin to view his potential and gifts with wonderment.”

Några klipp från filmen:

”Them”

Filed under: Movies, Videos — Jeanna @ 19:27

Efter Susannnes rekomenderation av filmen ”Them” (”ils” på franks orginaltitel) har jag nu i helgen sett den. Under hela filmen tänkte jag: ”Om det hade hänt mig, vad hade jag gjort?” (den är baserad på verkliga händelser). -För det första hade jag önskat att jag hade min astmamedicin tillgänglig så att jag hade kunnat springa utav bara den! Sedan önskar jag att jag hade varit modig, men det är lätt för mig att sitta i soffan och säga!

Flera gånger i filmen tänkte jag dessutom: ”Titta i baksätet!”, ”Spring!”, ”Stå still/göm dig” eller ”Slå utav bara f-a-n!” När man sedan ser slutat kan man inte låta bli att bli upprörd och förbannad!

Helt klart en sevärd film!

Halloween i Johnson City

Filed under: Holidays, Travelling — Jeanna @ 14:24

Lite bilder från Halloween i Johnson City, Tennessee 1995. (Jag kan inte förstå att detta är 15 år sedan!)

Jag klädde ut mig till clown. (Jag lånade en clowndrökt som hade tillhört en av mina värdsystrar och köpte sedan själv en peruk och smink).


Armelle, en frank utbytesstudent som bodde i granstaden (som jag umgicks med) hade på helgen en Halloweenfest. Pao, en thailändsk utbytesstudent, var även med samt två av Armells amerikanska klasskompisar.

På Halloween hängde jag med några tjejer i granskapet på ”trick or treat”. Jag var clown och de andra…horor.

Kvällens fångst: Jag fick ihop lite godis iallafall!

När blir en religion mysko för en scientolog?

Filed under: Religion — Jeanna @ 12:49

Jag vet inte hur många utav er som känner till Scientologernas skrifter, men de finns kortfattat beskrivna här under. När ni nu läser detta, tänk då på att det är science-fictionförfattaren  L. Ron Hubbard som har skapat denna religionen på 50-talet. (Nää, en science-fiction författare? -Det hade man väl aldrig kunnat gissa?) Men vad jag undrar när jag läser det här är följande: Hur jäkla konstigt/mysko/knäpp behöver en religion bli innan en scientolig säger: ”Men vänta lite nu… Detta låter ju helt mysko! -Det här kan vi inte tro på!”

Det var en gång (för 75 miljoner år sedan, närmare bestämt) en utomjordisk rymdkejsare som hette Xenu (eller Xemu – det är lite knepigt det där med utomjordiska stavningsregler). Xenu härskade över alla planeterna i vår del av Vintergatan, inklusive Jorden – som på den tiden kallades Teegeeack.

Men Xenu hade ett stort problem – alla de 76 planeterna han styrde över var överbefolkade. Varje planet hade i genomsnitt 178 miljarder invånare. Han ville göra sig av med överskottsbefolkningen, så han hittade på en djävulsk plan.

Xenu lyckades, med hjälp av några förrädare, att besegra alla goda personer och deras förkämpar ”De lojala officerarna”, och införde diktatur. Sedan kallade han in flera miljarder av invånarna för skattskrivning. Men folket blev grundlurat. Istället för att folkbokföras, fick de av onda psykiatriker injektioner av frusen alkohol och glykol, som förlamade dem. Därpå sattes de i rymdplan, som såg exakt ut som en DC-8 (förutom att de hade raketdrift istället för jetmotorer).

I DC-8-rymdplanen flögs de så till planeten Jorden, där alla dessa miljarder förlamade personer packades vid foten av vulkaner, bl.a. på Kanarieöarna. När allt var klart sprängdes vätebomber i vulkanerna, så fångarna dog.

Men historien slutar inte där. Eftersom alla egentligen var själar (eller ”thetaner” som de heter i denna berättelse) så behövdes ett knep för att de inte bara skulle återvända till sina hemplaneter i andlig skepnad. Därför satte Xenu upp speciella elektroniska ”thetanfällor” som fångade in alla själarna med elektroniska strålar, ungefär som flugpapper fångar flugor.

När själarna fångats in, packades de i lådor och fördes till gigantiska biografer. Där fick de sitta i dagar och titta på speciella 3D-filmer som indoktrinerade dem i hur de egentligen borde leva, och även innehöll många avsiktligt förvirrande sekvenser. Filmerna visade dem falska minnesbilder, och sådana begrepp som ”Gud”, ”djävulen” och ”Kristus”. I vår berättelse kallas detta filmtrick ”implantering”.

Efter några dagar var filmvisningen över, och själarna fick lämna biograferna. Då började de snart klumpa ihop sig. Eftersom de allihop sett samma filmer, trodde de nu nämligen att de var en och samma person. De slog sig ihop i klasar om några tusen själar i varje. Det fanns bara ett fåtal levande kroppar kvar, så själs-klasarna höll samman och flyttade gemensamt in i dessa kroppar.

Det slutade illa för den onde kejsar Xenu. Han störtades av ”De lojala officerarna”, och låstes in i ett berg på en avlägsen planet. Där sitter han fången än idag, med hjälp av ett superstarkt kraftfält från ett evighetsbatteri.

Vi är släckt med honom

Filed under: Family — Jeanna @ 12:04

Nu får ni ta fram papper och penna och antecka detta för det är viktigt! -Nej…

I fredags vad det tacokväll på Hasselbacken och medan vi intog kladdkaka och irsihcoffee till efterrätt (som Cissi hade fixat -mumma) tittade vi på Postkodsmiljonären. En av frågorna var vilken som hade fått patent på blixlåstet 1913 (rätt svar Gideon Sundbäck). -Den fråga hade både jag och Jamie velat ha om vi satt där i stolen! Inte för att vi är bra på patenthållare eller blixtlås utan för att vi råkar vara släkt med honom. Gideon är våran farmors farbror (eller blir det farmors farfars bror?). -Vi kunde frågan iallafall!

Det blev inget…

Filed under: Supernatural — Jeanna @ 11:21

Natten som gick hade jag planerat att ta kontakt med andevärlden. Hur gick det da? -Inte alls!

-Jag glömde för det första brädan hemma hos mamma (jag sov där natten mellan fredag och lördag).

– Jag blev förkyld och fick feber och sov som en stock hela natten inatt. (Jag som annars sover lätt hade inatt kunnat bli  ivägburen utan att ha vaknat!)

Jaha… Då tar jag nytt sikte på allahelgona nästa helg och hoppas på att jag hinner hem till klockan 02.00 nästa söndagmorgon/natt.

Blogg på WordPress.com.